Review: De Engelenmaker – Stefan Brijs

Op 13 oktober 1984 keert na een afwezigheid van bijna twintig jaar Doktor Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp Wolfheim, vlak bij het drielandenpunt in de buurt van Vaals en Aken. De bekrompen dorpelingen reageren argwanend op zijn komst, zeker als blijkt dat hij drie kinderen van een paar weken oud bij zich heeft: een identieke drieling met een schrikwekkende afwijking. Na enkele bijzondere genezingen wordt de dokter toch aanvaard in het dorp en gestaag groeit zijn populariteit. Zijn kinderen zijn echter zelden te zien en dat voedt de geruchten. Langzaam groeit het besef dat ze alle drie ernstig ziek zijn. Maar er blijkt meer aan de hand, niet alleen met de kinderen, ook met de dokter zelf die, gegijzeld door zijn verleden, een beslissing neemt die hem onsterfelijkheid moet bezorgen. De engelenmaker is een roman vol geruchten en rumoer, gefluister en geroddel. Een verhaal over geloof en wetenschap, werkelijkheid en verbeelding, macht en onmacht, zin en onzin. Een roman waarin iedereen naar de waarheid op zoek is en uiteindelijk alleen zijn eigen waarheid vindt en gelooft.
Afbeelding


Meestal houd ik niet zo van literaire boeken. Het staat vol met rare woorden, moeilijke zinnen en filosofische invloeden waar je U tegen zegt. De Engelenmaker was zowaar een boek dat ik volledig begreep en waar ik mijn aandacht niet verloor aan iets anders. Het boek begint met dokter Hoppe die in het dorpje Wolfheim terugkeert. Een van de dorpsbewoners kijkt in de wieg die hij meeheeft en ziet drie baby’s met een gespleten hoofd waar je hun hersenen in kon zien liggen. Dit zijn natuurlijk niet de echte hersenen, maar ze hebben wel een andere afwijking aan het hoofd. Het boek vertelt veel in detail, en dan vooral de dingen die je niet in detail wilt lezen. In het boek zijn er veel invloeden van de Bijbel. Het dorpje is erg gelovig en de dokter heeft zijn jeugd in een gesticht doorgebracht. Het gevolg daarvan is, dat hij God met het slechte associeerd. Dokter Hoppe denkt dat hij Jezus is. Hij heeft de drie kinderen geschapen en ze de namen van de aartsengelen gegeven, Rafaël, Daniël en Michael. Ik vond dit boek echt de moeite waard om te lezen. Het heeft veel wetenschappelijke invloeden. Ik ben best geïnteresseerd in wetenschap, dus dit boek sluit daar goed op aan. Wel vond ik af en toe de gruwelijke details een minpuntje. Al met al is De Engelenmaker een goed boek met veel geroddel, humor en wetenschap. Zelfs als je geen fan van literatuur bent, is dit boek interessant om te lezen.
Heb jij dit boek ook gelezen? Of ben je van plan om het na deze review te gaan lezen? Laat het ons weten!
Mijn beoordeling: 3/5 sterren

4 thoughts on “Review: De Engelenmaker – Stefan Brijs

  1. Ik heb dit boe nog niet zo lang geleden gelezen en weet nog dat ik de finale gruwelend heb doorgesparteld, ehhhhhhhh roepend! Maar wel een heel goed, meeslepend en fascinerend boek!

  2. Pingback: Tips voor je leeslijst | De Lady Library

  3. Pingback: Tips voor je leeslijst

Plaats een reactie