Tips voor je leeslijst

Tumblr_mi0dudfjds1qfndl6o1_500_large

Als je in de bovenbouw van de havo of het VWO zit moet je eraan geloven, of je het nou leuk vindt of niet. Je moet literaire werken lezen. Ben jij benieuwd welke boeken ik met plezier heb gelezen en welke boeken ik afraad. Lees dan gauw verder!

Het verschilt per school en per niveau hoeveel boeken je moet lezen. De ene school geeft je de vrijheid in het kiezen van boeken en een andere school heeft al een lijst met boeken waar je niet van mag afwijken. Ik heb er in drie jaar in totaal 17 verplicht moeten lezen en ik heb één boek extra gelezen. De school waar ik op zit gaf ons de vrijheid om zelf de boeken te kiezen. Ze moesten natuurlijk wel van een goed niveau zijn!

Boeken die ik aanraad zijn:
1. Boy – Bernlef, J: Dit boek gaat over een actrice die dood in haar kamer wordt gevonden. In de kast in haar kamer vinden ze een doofstomme jongen en ze verdenken hem meteen van de moord. Het boek had een hele mooie achterliggende gedachte en gaf een mooie boodschap mee. Ook zat er een verrassende plottwist in die ik niet zag aankomen.

2. De lijfarts – Maria Stahlie: Het is moeilijk om in het kort uit te leggen waar dit boek over gaat. Ik ga het toch proberen in het kort uit te leggen: Muriël raakt zwanger. Nadat ze bevallen is van haar kindje vlucht ze naar een afgelegen hotel om daar te gaan werken. Ze mist haar zoontje en wil hem ophalen en mee terug naar Nederland nemen. Als ze hem ziet spelen, durft ze dit niet. Met lege handen gaat ze terug naar Nederland. In Nederland komt ze als lijfarts te werken en Muriël raakt verstrikt in haar eigen leugens. Als je het zo leest klinkt het waarschijnlijk heel vaag en saai, maar dit boek heeft mij echt geraakt. De liefde van Muriël voor haar zoontje is zo groot en de afstand tussen haar en haar zoontje wordt steeds groter.

3. Dooi – Rascha Peper: Een liefdesverhaal met een twist. Dat is hoe ik dit boek zou omschrijven. De hoofdpersoon bedriegt zijn vrouw, maar zelf wordt hij eigenlijk ook bedrogen. Niks is wat het op het eerste gezicht lijkt te zijn. Ik heb erg genoten van dit boek. Het was jammer genoeg niet heel dik en ik zat persoonlijk nog met wat onbeantwoorde vragen, maar dat mocht de pret niet drukken.

4. De engelenmaker – Stefan Brijs: Hier heb ik een recensie over geschreven voor DLL. Deze kan je hier lezen. Ik vond dit boek heel origineel en totaal anders dan dat ik ooit had gelezen.

Boeken die ik afraad:
1. Bonita avenue – Peter Buwalda: Dit boek was op een gegeven moment erg populair en mijn docent was er enthousiast over. Ik besloot het erop te wagen. Het viel me vies tegen. Er werd mij net iets te vaak naakt rondgelopen door de hoofdpersonen en ik zat niet goed in het boek. Ik kon mij niet identificeren met de karakters. Het was gewoon niet ‘mijn’ boek.

2. Max Havelaar – Multatuli: Dit boek is niet slecht. Het was super interessant om over de Nederlandse geschiedenis te lezen. Dat was ook de reden dat ik dit boek heb gelezen. De manier waarop het boek is opgebouwd en ingedeeld was echt een regelrechte ramp. Er werd oud Nederlands, Duits, Frans en Indisch in het boek gebruikt. Ook nog voetnoten (meer dan 100!) die je achterin het boek moest gaan opzoeken. Ik raakte daardoor helemaal uit het verhaal. De verhaallijn is goed, dus als je van geschiedenis houdt, moet je het zeker lezen. Je moet je misschien alleen wel door het boek heen worstelen.

3. Karakter – F. Bordewijk: Dit boek was mij te voorspelbaar. Op de flaptekst van het boek stond al de hoofdpersoon alles op alles ging zetten om advocaat te worden. Hij moet hievoor vanuit een lagere stand opklimmen naar de top. Met het doorzettingsvermogen van de hoofdpersoon werd al gauw duidelijk dat hij de top wel zou bereiken. Het boek werd super realistisch beschreven en er gebeurde echt helemaal niks bijzonders in het boek.

Dit waren de boeken waar ik van het genoten of boeken die mij hebben verveeld. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Hebben jullie nog tips of afraders? Laat het weten in een reactie!

7 thoughts on “Tips voor je leeslijst

  1. Goed idee dit. Leerlingen kunnen wel tips gebruiken qua literaire werken.
    Van Bordewijk moet je houden denk ik. Ik vond Bint wel heel goed.
    Op het moment moet ik voor mijn opleiding zeer lastige boeken lezen, bah… Ik zie er zo tegenop.

  2. Ik ben nu bezig met de laatste boeken voor mijn lijst. Ik moet er 12 lezen maar heb er in de 4e en 5e maar 3 gelezen dus ik vind 9 Nederlandse en 3 Engelse boeken in m’n examenjaar best veel.
    Max Havelaar is voor mij ook een not done. Het lijkt me gewoon totaaaal niks, hoewel ik heel erg van geschiedenis houd. Ik heb net de Ontdekking van de hemel uit en dat vond ik een briljant boek! Heb jij die misschien ook gelezen?

  3. Pingback: Terugblik: februari 2013 | De Lady Library

Geef een reactie

