Recensie: Koorts – Saskia Noort

Dorien is vijfendertig, redactrice bij het vrouwentijdschrift eva en ze staat op het punt zich te settelen en aan kinderen te beginnen. Dan ontmoet ze Ellen, styliste en bruisende single, en wordt ze geconfronteerd met de voorspelbaarheid van haar leven. Ze beëindigt haar relatie en vertrekt met Ellen voor een week naar Ibiza, het eiland waar de vrijheid dagelijks gevierd wordt.
Ibiza voldoet aan al hun verwachtingen en de twee vriendinnen storten zich in het feestgedruis. Tot een van hen plotseling verdwijnt. Vanaf dat moment begint een koortsachtige zoektocht over het zonnige, vredig ogende eiland, langs de mooiste maar ook de lelijkste plekken die Ibiza rijk is – en een gruwelijke waarheid komt aan het licht.

Voor Koorts had ik nog nooit een boek van deze schrijfster, Saskia Noort, gelezen. Ik dacht altijd dat het niet echt mijn genre was, maar die mening is na het lezen van dit boek helemaal veranderd.
Koorts begint met een spannende proloog, waar je in het begin niks van snapt. De rest van het boek vertelt het verhaal van Dorien en Ellen, die samen op vakantie naar Ibiza gaan. Meteen in de eerste nacht gaat het mis, Dorien raakt Ellen kwijt en wordt alleen wakker in hun vakantiehuis. Samen met Nick, de 15 jaar oudere man die ze op een feestje heeft ontmoet, gaat Dorien op zoek. Nick noemt zichzelf een ‘healer’ en kan dingen aanvoelen. Dorien vertrouwt Nick helemaal, iets wat misschien een beetje onrealistisch is voor een vrouw van 35. Of ze Ellen vinden, levend of niet, zal ik niet verklappen, maar het einde is heel erg spannend!
Tussendoor lees je ook cursief gedrukte fragmenten van een onbekende man, waarvan later duidelijk wordt wie hij is en wat hij van plan is. Zeker in het begin is dit extra spannend, maar in de loop van het verhaal maakt het alles duidelijk.

Ik vind het erg knap van Saskia Noort dat ze in 236 bladzijdes maar over 2 dagen vertelt. Ik verwachtte dat ze alles heel uitgebreid zou gaan beschrijven, maar dit valt erg mee. Er worden veel details gegeven, maar ik vind alles precies goed. Ik weet niet hoe ze het doet, maar dit boek is gewoon echt fantastisch! Het had van mij nog iets spannender en onvoorspelbaarder gemogen, maar ik heb het in bijna één keer uitgelezen – ik kon gewoon niet stoppen.

 

 Titel: Koorts
Auteur: Saskia Noort
Verschenen: november 2011
Uitgever: Anthos
Pagina’s: 268
ISBN: 9789041416070

 

 

4 thoughts on “Recensie: Koorts – Saskia Noort

  1. Goede Recensie! Ik heb dit boek een tijd geleden gelezen via de iPad.. Pfoef ik bleef lezen! Alleen vond ik het eind wel een beetje jammer, alsof het snel afgemaakt moest worden.. Mooi geschreven Nina :D!

  2. Pingback: Koorts | Ranking the Books

Plaats een reactie