Recensie: Gladiator

The general who became a slave. The slave who became a gladiator. The gladiator who defied an empire.

Keizer Marcus Aurelius beschouwt zijn beste generaal Maximus als een zoon. Wanneer Marcus’ jaloerse zoon Commodus hoort dat zijn vader niet hem maar Maximus als troonopvolger wil aanstellen vermoordt hij zijn vader en geeft hij opdracht Maximus te executeren. Deze weet aan de dood te ontsnappen, zijn vrouw en kinderen treft hij echter dood aan in zijn villa en hij zelf wordt verkocht als slaaf. In de gladiatorschool van Proximus ontwikkelt hij zich tot een ware vechtmachine, die zich keer op keer staande weet te houden in het Colosseum. Om alsnog wraak te kunnen nemen op Commodus moet hij de sympathie van het Romeinse volk winnen. Zij is namelijk het enige dat machtiger is dan Commodus, de nieuwe keizer.

Oke, ik geef het toe: deze film is eigenlijk niet geschikt voor meisjes. Hij is bloederig en het gaat voornamelijk over vechten. Maar deze film is echt heel erg vet en er zit een mooi verhaal achter al dat bloed. Voor mij is Maximus echt het perfecte voorbeeld van hoe een man in het leven moet staan: stoer maar ook gevoelig, vechtend voor zijn vrouw en kind. Ik moest bij de slotscène een beetje huilen en dat terwijl ik nooit huil bij films. Ook bij deze film is de muziek gecomponeerd door Hans Zimmer. Ik denk dat Hans Zimmer echt een genius is als het om filmmuziek gaat. Hij weet de muziek perfect aan te passen aan de sfeer van de film. Het enige minpuntje van deze film is, is dat hij wel een beetje lang duurt. Op zich niet vervelend lang en er hadden ook zeker geen stukken weg gelaten moeten worden, hij is dus nogsteeds zeker het kijken waard. Deze film is perfect om met je vriendje te kijken, kan je bij hem schuilen als het eng wordt. Maar ook alleen of met een vriendin deze film kijken is een aanrader!

Heb je deze film ook al gezien en vond jij hem juist helemaal niets? Of heb je nog een vraag over deze film? Vertel en vraag erop los in de comments.

Titel: Gladiator
Regie: Ridley Scott