Review: Matched – Ally Condie

Cassia is een meisje dat in de verre toekomst woont, en ondanks dat de Unie alles voor haar en de andere burgers bepaalt – van woonplaats en beroep tot zelfs je partner – is ze erg gelukkig. Ze stelt zichzelf niet al te veel vragen over haar omgeving. Tot ze naar haar Matchbanket gaat. Het Matchbanket is een banket op je zeventiende waar de Unie bekendmaakt wie je partner zal zijn voor de rest van je leven. Dat verloopt allemaal goed en wel, tot er een fout in Cassia’s procedure gemaakt wordt. En dat doet de Unie nooit. Door dat kleine foutje dat vrijwel meteen gecorrigeerd wordt, wordt Cassia’s perfecte leventje helemaal door elkaar gegooid… Ze begint te beseffen dat de Unie niet helemaal rozengeur en maneschijn is en beetje bij beetje valt het o zo perfecte regime helemaal uit elkaar… 

Op de voorkant staat dat het boek je echt in de greep houdt. Dat is zeker waar, alleen moet je in het begin even in het verhaal komen. Het vreemde aan dit boek vind ik dat er niet overdreven veel gebeurt, maar het blijft op een bepaalde manier wel boeiend. Het blijft interessant en ik betrapte mezelf er vaak op dat ik overdag verlangde naar het in mijn bed liggen met het boek in mijn handen. Het is leuk om vanalles te weten te komen over het alledaagse leven in de toekomst. De personages zijn fascinerend. Ze blijven mysterieus en doen je wegdromen. Ook is de schrijfstijl echt boeiend. Het leest heel gemakkelijk en tegelijkertijd zijn de zinnen heel mooi van opbouw. Ook gaan alle ontdekkingen van Cassia heel geleidelijk aan en heb je tijd om het te verwerken. Het hele boek geeft een speciaal effect aan de manier je naar dingen kijkt. Je gaat waarde hechten aan de dingen waar je eigenlijk niet echt aandacht voor hebt, wanneer je dit boek leest en erna. Als je dit boek leest, maak je dan alvast klaar om meegesleurd te worden naar de toekomst, want het laat je niet meer los eens je in het verhaal bent! Het is het eerste deel van een trilogie, en ik wacht ongeduldig tot ik het tweede boek van de serie, Crossed, kan gaan lezen. Het is echt een dikke aanrader!

Mijn beoordeling: 4/5

Heb jij dit boek al eens gelezen? Of ben je van plan dat te doen? Laat het ons gerust weten!

2 thoughts on “Review: Matched – Ally Condie

  1. Dit boek komt op mijn to read-lijstje, dat trouwens al veel te lang is, maar ik blijf er maar boeken bij zetten. Nu moet ik even door mijn examens, maar daarna heb ik twee maanden vakantie waar ik volop kan genieten van het lezen van boeken! 🙂

Plaats een reactie