Review: Titanic – Film

Een hedendaags team van wetenschappers is op zoek naar een juweel genaamd ‘het hart van de oceaan’, dat nog steeds in het gezonken wrak van de Titanic zit. In het begin van de film denken ze dit gevonden te hebben in een kluis, maar ze vinden alleen een tekening van een jonge vrouw. Als dit bericht op tv komt, krijgen ze een telefoontje van een 100-jarige vrouw Rose die beweert de vrouw op de tekening te zijn. Met een helikopter laten ze haar en haar kleindochter overvliegen naar het schip. Eenmaal ze haar tekening heeft gezien, begint ze haar verhaal te vertellen. Als jonge vrouw gaat Rose met haar rijke moeder en verloofde aan boord van de Titanic om een nieuwe toekomst in Amerika op te bouwen, net zoals zoveel andere passagiers. Op de Titanic ontmoet ze Jack, een arme jongeman, en ze worden tegen beter weten in verliefd, tot grote afgunst van haar moeder en verloofde. Toch besluit ze om samen met Jack van boord te gaan in Amerika. Maar dan slaat het noodlot toe…

Deze film is heel bekend en maar weinigen hebben hem nog niet gezien. Dan raad ik het je zeker aan! Titanic zal voor mij altijd een van mijn favoriete films blijven. Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is met de Titanic en in deze film wordt dat zeer goed weerspiegeld. Wat ik heel speciaal vind aan de film, is dat veel van de personages (ook de figuranten) mensen zijn die echt bestaan hebben. Sommige acteurs lijken sprekend op de mensen die ze spelen. Je kunt meteen zien dat er voor de film heel veel research is gedaan, zelfs over de minder grote feitjes over de Titanic. Op een paar kleine, historische foutjes na, lijkt de film zeer goed op de realiteit. Ook de hele symboliek van de film is prachtig.
De film heeft ook een zeer goede cast (Leonardo Dicaprio, Kate Winslet,…) en die is heel overtuigend. Vaak als ik Titanic bekijk, zit ik er echt helemaal in. Meestal vind ik het tweede deel zo spannend, dat ik mezelf er regelmatig aan moet herinneren dat ik zelf niet op de Titanic zit. Terwijl je kijkt moet je je ook eens afvragen hoe het is gemaakt, want velen onder ons denken daar niet eens over na. Maar als je denkt aan hoeveel moeite daarvoor gedaan is, krijg je meteen een grote(re) bewondering voor de makers.
Ook kun je beter een paar zakdoeken in de aanslag houden, want zelfs de ongevoeligste mensen zullen wel een traantje moeten wegpinken. Elke keer dat ik hem zie, raakt hij me. Kortom, het is een meeslepende film die je vasthoudt tot aan het einde en in mijn geval ook nog de dagen nadat ik hem had gezien. Vooral voor de romantische zielen onder ons is het een film die je gezien moet hebben. Het is dus zeker een film die indruk maakt, grotendeels omdat je steeds in je achterhoofd hebt dat deze hele ramp echt is gebeurd…

Geregisseerd en geschreven door James Cameron. Titanic was genomineerd voor 14 oscars en heeft er 11 gewonnen, waaronder die voor beste film.

Mijn beoordeling: 5/5 sterren.

Wat vind je van deze review? Ga je (niet) akkoord, of wil je nog dingen toevoegen? Heb je nu ook zo’n zin om hem te zien? Laat gerust een reactie achter om het ons te laten weten!

2 thoughts on “Review: Titanic – Film

  1. Ik heb hem zelf nog maar één keer gezien en ik moest echt huilen. Dit gebeurt bij mij wel vrij snel bij een film, maar deze film had me echt geraakt. Ik vond het af en toe wel wat ongeloofwaardig, bv. wanneer de man die Leonardo Dicaprio speelt (hoe heet ie alweer??) gered kan worden wanneer hij vast zit terwijl het schip onderloopt. Maar voor de rest vond ik het ook een hele goede film hoor! 🙂

Plaats een reactie