Recensie: Het Grote Misschien – John Green

Recensie Het Grote Misschien

Miles Halter is gefascineerd door ‘Beroemde Laatste Woorden’ én hij is zijn saaie leventje thuis meer dan zat. Hij schrijft zich in voor een kostschool in Alabama en gaat op zoek naar ‘Het Grote Misschien’, zoals ook de dichter Rabelais op zijn sterfbed deed. Eenmaal aangekomen op Culver Creek maakt Miles kennis met zijn kamergenoot Chip Martin – de Kolonel – en met Alaska Young. Slimme, grappige, mooie, onvoorspelbare, sexy Alaska, voor wie Miles als een blok valt en die hem Het Grote Misschien in katapulteert – Miles ontredderd achterlatend.

Ik moet zeggen dat het boek me niet meteen aansprak. Als een vriendin het me niet had aanbevolen en de schrijver niet John Green geweest was, had ik ‘m sowieso weer teruggestoken tussen de andere verwaarloosde boeken van het rek waar ik het vond. Maar dat deed ik niet. En ik ben blij dat ik dat gedaan heb.
Het duurt even voor je de gang van zaken in het boek oppikt, hoe mensen zich er gedragen, hoe ze zich hóren te gedragen, waarom de hoofdstukken zo vreemd benoemd worden etc. Maar zodra je over die muur heen bent, heb je constant zin om je neus in dat boek te begraven en de wereld rondom je te vergeten.
Het boek gaat over ‘typische’ jongeren (die roken, drinken en seks hebben naar hartelust) maar eigenlijk toch niet zo typisch zijn. Ze hebben allemaal namelijk een vreemde obsessie of kant in hun persoonlijkheid, wat het lezen des te leuker maakt. De kolonel, Prop (Miles), Lara, Takumi en natuurlijk Alaska zijn stuk voor stuk fascinerende personages met allen hun eigen problemen.
Ook Het Grote Misschien bezit het befaamde John Green-recept (dat ook in Een Weeffout In Onze Sterren sterk naar boven komt), namelijk een mix van filosofie, tragedie en humor, en blijft daarom nog lang in je hoofd rondspoken.
Het Grote Misschien blijft je niet onberoerd, neem dat van me aan.

Titel: Het Grote Misschien
Auteur: John Green
Verschenen: maart 2005
Uitgever: Lemniscaat
Pagina’s: 254
ISBN: 9056377108

Beoordeling Hartje 4Liefs

2 thoughts on “Recensie: Het Grote Misschien – John Green

  1. Ik ben ook weer een John Green boek aan het lezen. Dit keer An Abundance of Katherines. Moet er nog in beginnen maar kijk er nu nog meer naar uit 🙂 Ik vind de schrijfstijl van deze auteur gewoon geweldig.

Geef een reactie

