Tag: Breaking the Spines

Tag Breaking the SpinesHet is weer tijd voor een tag! Dit keer heb ik de Breaking the Spines Tag beantwoord waar het allemaal draait over hoe je je boeken behandelt. Ik hoop dat je het leuk vindt om mij een beetje beter te leren kennen!

  1. Breek jij de rug van jouw boeken of houd je ze liever zo goed als nieuw?
    Als ik een boek lees, neem ik het meestal overal met mij mee in mijn tas. Ik probeer hardcovers wel netjes te houden, maar met paperbacks maakt het mij niet zo veel uit. Ik sloop boeken niet expres of zoiets, maar ik vind het niet erg als de zijkant van een boek een beetje gebogen is.
  2. Als jij graag je boeken zo nieuw mogelijk houdt, heb jij ooit per ongeluk een rug gebogen?
    Zoals ik al zei, hoeven mijn boeken er niets spiksplinternieuw uit te blijven zien. Maar ik heb wel bijna een keer de rug van een boek van mijn broertje gebogen. Ik wilde namelijk het boek lezen en vouwde het te ver open, aldus mijn broertje. Vervolgens werd hij boos op mij en toen wilde ik het boek niet meer lezen.
  3. Als je een tweedehands boek koopt en de rug is gebroken, wat vindt je er van?
    Helemaal niet erg. Ik koop eigenlijk alleen een boek tweedehands als de prijs goed is. Als ik een boek voor €1 of €2 kan kopen alleen omdat de rug gebogen is en de kaft een ezelsoor heeft, vind ik dat helemaal niet erg. Liever tien boeken met een gebogen kaft dan één gloednieuw boek voor dezelfde prijs.Breaking the Spines Tag Roxy's baby
  4. Een gebogen rug betekent dat een boek met liefde is gelezen; ben je het daar mee eens of mee oneens?
    Helemaal mee eens! Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals mijn Roxy’s Baby die ik mee had genomen naar de Efteling – geen idee waarom –  en daar nat was geworden in de Vliegende Hollander. Aan de staat van het boek te zien lijkt het alsof ik het keer op keer heb verslonden, terwijl ik het maar één keer heb gelezen en het toen wel leuk vond. Maar aan de andere kant, heb je mijn edities van de eerste drie boeken in de Sisterhood of the Travelling Pants serie. Die boeken heb ik minstens drie keer gelezen per stuk, en dat is met uitzondering van de keren dat ik ze uit de bieb heb geleend. Bij deze boeken kan je heel duidelijk zien dat ze keer op keer met liefde gelezen zijn en ik hoop nog heel vaak van ze te genieten.Breaking the Spines tag Sisterhood of the Travelling Pants
  5. Koop je liever gebonden of paperback boeken?
    De laatste tijd probeer ik meer hardcovers te kopen als de prijs meevalt. Als de hardcover editie veel duurder is dan de paperback, zal ik altijd voor de paperback gaan! Maar sinds kort vind ik hardcovers er toch wel mooi uitzien in mijn boekenkast. Het enige nadeel met hardcovers is dat ik me verplicht voel ze netjes te houden. En bij paperbacks heb ik dat niet. Dus het is gelijk spel, allebei hebben hun voor- en nadelen.
  6. Vouw je wel eens de hoeken van bladzijdes tot ezelsoren als je geen boekenlegger bij de hand hebt?
    Ik deed dit wel altijd, tot ik Rozemarijn leerde kennen. Elke keer als zij een ezelsoor zag zei ze er wat van totdat ze me zover heeft gekregen om boekenleggers te gebruiken. En zo veel extra moeite is het gebruiken van een boekenlegger ook weer niet. Ik vind het ook wel leuk om metrokaartjes uit Parijs of bioscoopkaartjes terug te vinden in mijn boeken.
  7. Heb je nog iets anders te vertellen over het breken van ruggen en wie tag je?
    Ik begrijp én accepteer dat niet iedereen hetzelfde omgaat met zijn boeken. In het geval gaan de mensen om mij heen netter met hun boeken om dan ik. Dat wil niet zeggen dat ik mijn boeken verwaarloos! Maar ja, iedereen z’n ding wat betreft het omgaan met boeken. Dat betekent echter wel dat ik niet graag boeken leen van andere of mijn boeken uitleen. Want ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het buigen van iemand anders boekenrug, dat heb ik wel geleerd van het incident met m’n broertje. En aan de andere kant vind ik het ook niet fijn als iemand anders mijn boek beschadigt. Er is maar één iemand die ezelsoren mag maken in mijn boeken en dat ben ik!

Ik tag iedereen! Ik ben heel benieuwd naar jouw antwoorden op deze tag. Ik zou het daarom heel leuk vinden als je een link achterlaat naar jouw antwoorden of als je een paar vragen beantwoord hier beneden.

Liefs

10 thoughts on “Tag: Breaking the Spines

  1. Ik was vroeger vrij zuinig op mijn boeken. Tegenwoordig wat minder. Een ezelsoor in een heel nieuw boek vind ik nog steeds een beetje pijnlijk, maar een gebroken rug stoort me al heel lang niet meer. Leest ook alleen maar fijner.

  2. Leuk om te lezen! Ik ben ontzettend zuinig op m´n boeken (ik heb ook bijna alleen nieuwe boeken, of boeken van mijn tante, die ik krijg omdat zij boeken maar één keer leest – ze heeft een hele zolder vol). Zo heb ik de serie van Gone. De titel is van glimmende letters en ik vond het al zonde toen het zilveren er een beetje af ging! Deel 5 van die serie heeft mijn broertje gekregen en als eerste gelezen en ja, toen was de voorkant dubbelgegaan 😦 Dat Paperbacks er minder mooi uit gaan zien, daar heb ik me maar bij neergelegd, want dat gebeurt nu eenmaal… Het heeft ook wel iets als een boek stukgelezen is. Wat je zegt: het is met veel liefde gelezen!
    Liefs, Manon

  3. Ik ben zelf niet zo zuinig op mijn boeken: ik schrijf erin (met potlood) en maak ezelsoren als er een bijzonder citaat staat. Ik zie een boek echt als een gebruiksvoorwerp, al zal ik niet moedwillig beschadigingen aanbrengen.

  4. Leuke tag! Ik koop ook liever paperbacks door de prijs. Maar een gebonden boek is wel veel mooier in je boekenkast en hij blijft ook veel mooier. Moeilijke keuzes…;)

Geef een reactie

