Film Recensie: Beautiful Creatures

Recensie Beautiful Creatures film

Vorige week heb het het boek waar deze film op is gebaseerd gerecenseerd en die recensie kan je hier terug vinden. Vaak hoop ik dat een verfilming zo dicht mogelijk bij het originele boek blijft, maar niets was minder waar voor Beautiful Creatures. De verhaallijn is wel enigszins hetzelfde gebleven: Ethan Wate woon in het rustige dorpje Gatlin waar nooit iets gebeurd. Totdat de mysterieuze Lena naar Gatlin verhuist. Dit is hetzelfde meisje dat al maanden lang in zijn dromen verschijnt. Iedereen waarschuwt Ethan uit de buurt van Lena te blijven, maar ze worden toch verliefd op elkaar. Maar het duistere verleden van hun families zit hun toekomst samen mogelijk dwars.

In mijn recensie van het boek Beautiful Creatures, of Betoverd, heb je al kunnen lezen dat ik geen grote fan was van de structuur van het boek. Het verhaal daarentegen vond ik geweldig. Wat mij niet beviel aan de structuur, was de traagheid van de eerste helft van het boek. Ik was dan ook erg blij verrast dat de filmmakers van Beautiful Creatures de structuur compleet veranderd hadden. Hierdoor was het tempo van de film veel beter. Ook waren bepaalde elementen van het boek achterwegen gelaten. Ik miste deze totaal niet, het maakte de film alleen maar vlotter en leuker om te zien.

Alden Ehrenreich en Alice Englert vertolkte de hoofdrollen van Ethan en Lena. Ik had nog nooit eerder van ze gehoord, maar wat mij betreft hebben zij hun rollen fantastisch gespeeld. Alice Englert speelde Lena precies zoals ik haar in het boek had ervaren. Alden Ehrenreich, wat een naam, heeft van Ethan een veel leuker personage gemaakt dan in het boek. Ethan uit het boek vond ik een beetje saai. Maar Ehrenreich heeft Ethan met zoveel humor gespeeld, dat ik aan het eind van de film een beetje verliefd op Ethan was geworden.
Ook speelt een aantal grote namen in deze film, zoals Jeremy Irons, Viola Davis en Emma Thompson. Ik vond het leuk om niet alleen jonge acteurs te zien in een Young Adult film.

Tenslotte wil ik nog kwijt dat ook als je het boek niet gelezen hebt, deze film een aanrader is. Ik heb deze film met twee vriendinnen gezien die beide het boek niet gelezen hadden en zij vonden de film minstens zo leuk als ik. Trouwens, zelfs als je het boek gelezen hebt weet je niet altijd wat er gaat gebeuren omdat ze het boek niet streng hebben gevolgd. Kortom, een erg spannende film en een heel goede verfilming van Beautiful Creatures.

Titel: Beautiful Creatures
Met: Alden Ehrenreich, Alice Englert, Jeremy Irons, Viola Davis, Emma Thompson en Emmy Rossum
Regie: Richard LaGravenese
Verschenen: Februari 2013
Duur: 124 minuten
Beautiful Creatures draait nu in de bioscoop!

Vind jij dat een verfilming dicht bij het originele boek moet blijven of niet?

Beoordeling Hartje 5

4 thoughts on “Film Recensie: Beautiful Creatures

• Ik mist gewoon de hele essentie van het boek, de telepathische gesprekken tussen Ethan en Lena, bijvoorbeeld Amma was gewoon heel anders , en ze hadden marinna er uit gelaten

• Ik vond dat juist fijn! Ik vond dat telepathische in het boek verschikkelijk, Ethan reageerde er op alsof het de normaalste zaak van de wereld was. En dat de rollen van Amma en Marian samen zijn gevoegd vond ik ook een goed aspect want dat maakte de film iets minder ingewikkeld. Ook lijken die twee personages veel op elkaar naar mijn mening, het zijn allebei moederfiguren voor Ethan. Wie ik wel miste waren die drie (of waren het er vier) oudtantes van Ethan, maar die hadden de film ook alleen maar langdradiger gemaakt ben ik bang. Maar ja, smaken verschillen, toch? Wel leuk om te horen dat iemand de verfilming niet goed vond, je bent vast niet de enige. Verder heeft niemand in mijn omgeving het boek gelezen, vandaar.