Recensie: De Lijst van al mijn Wensen – Gregoire Delacourt

Recensie De Lijst Van Al Mijn WensenJocelyne wilde styliste worden in Parijs, een wespentaille hebben en trouwen met de prins op het witte paard. Ondertussen is ze 46 en heeft ze een fourniturenwinkeltje in Arras; de kilo’s van haar laatste zwangerschap is ze nooit kwijtgeraakt en ze is getrouwd met Jocelyn, die al twintig jaar in de fabriek van Häagen-Dasz werkt. Op een dag besluit ze een blog te gaan schrijven over handwerken. Terwijl de internetters zich op haar site storten, wint Jocelyne 18 miljoen euro in de lotto.
Wat zal ze doen met dit geld dat haar leven voor altijd kan veranderen? Ze besluit om er met niemand over te praten, zelfs niet met haar man, en een lijst te maken van al haar wensen…

De Lijst van al mijn Wensen is een boek dat vertaald is uit het Frans. Ik kwam daar eigenlijk pas achter toen ik het halve boek al uit had. In het begin stoorde ik me namelijk erg aan al de Franse straat- en stedennamen. Ik ging wat verder nadenken en keek voorin het boek: aha, het was een van oorsprong Frans boek. Dit maakte al die Franse straat- en steden namen echter niet minder irritant. Dat is echt een puntje van kritiek, ik snap wel dat Franse mensen er niet zo’n probleem van zouden maken, maar ik werd een beetje door de war gebracht en kon het verhaal niet zo goed plaatsen. Toen ik er eenmaal aan gewend was, viel dit gelukkig wel weer mee.

Naast dit eerste puntje van kritiek vond ik dit een leuk boek. Niet heel bijzonder, maar ook niet bizar slecht. Ik lees normaal gesproken best wel heftige verhalen, waar je behoorlijk van onder de indruk van kan zijn. Maar dit boek is een leuk, luchtig boek voor tussendoor. Eens een keer iets met niet zoveel drama, wat ook in het echt gebeurd kan zijn.

Titel: De Lijst van al mijn Wensen
Auteur: Gregoire Delacourt
Verschenen: maart 2013