Recensie: Inwijding – Veronica Roth

Recensie Inwijding

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf zuilen die elk staan voor een bepaalde waarde: eerlijkheid, onbaatzuchtigheid, dapperheid, perfectie en intelligentie. Ieder jaar weer moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke zuil zij de rest van hun leven willen horen. Tijdens de brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar werkelijke vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de ogenschijnlijk perfecte maatschappij verhardt en tegenstellingen uitgroeien tot een steeds groter conflict, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen.

Inwijding (Divergent) is een van die boeken die je meteen meesleuren, puur omdat je benieuwd bent naar hoe alles in elkaar zit en – natuurlijk – hoe het verhaal verder zal gaan. Het plot zit goed in elkaar, want er is geen enkel moment waar niets interessants gebeurt. Net wanneer je denkt, nu begint het toch een beetje saai te worden, gebeurt er weer iets anders waardoor je aandacht weer volledig getrokken wordt.
Wat ik dan wel weer raar vond was dat wanneer je denkt dat het boek stilaan ten einde is, de echte actie nog moet beginnen. Dat vond ik minder, want dat verwarde me helemaal en het stoorde me ook een beetje. De actie begint heel laat en is heel snel en (vrij makkelijk) weer opgelost. Ik had het prima gevonden als het boek gewoon op een cliffhanger zou eindigen, dit vond ik er namelijk gewoon te veel aan.

Een van mijn favoriete elementen van het boek waren zonder twijfel de personages. Tris, het hoofdpersonage, zie je doorheen het boek gewoon evolueren van een braaf meisje naar een echte heldin. En bovenal – ze is redelijk onvoorspelbaar. Dat is een van de kwaliteiten die ieder boek moet bezitten. Four, een jongen waarover ik niet veel kan zeggen zonder de pret te bederven, is een fascinerend personage waar ik stiekem niet genoeg van kon krijgen (zucht). Ook de andere ‘goede’ personages waren interessant. Alleen de ‘slechteriken’ waren een beetje cliché.

De wereld waarin het boek zich afspeelt, is meer dan interessant. De settings waren goed beschreven, maar net niet te veel zodat je als lezer de rest van de plek zelf kunt verzinnen. Vooral de vijf zuilen vind ik een heel leuk idee en ik vind het als aspirant-schrijfster erg jammer dat ik het zelf niet verzonnen heb. Ik las met plezier hoe de levenswijze van elke zuil in elkaar zat.

Stiekem heb ik al veel online testjes gedaan over bij welke zuil ik thuishoor. Bij mij is het blijkbaar dapperheid, hoewel ik er niet veel van geloof. Ik denk dat intelligentie beter bij me past. Wat zou jouw zuil zijn als je in de wereld van Tris terecht zou komen?

Titel: Inwijding (Divergent)
Auteur: Veronica Roth
Verschenen: maart 2012
Uitgever: van Goor
Pagina’s: 272
ISBN: 9789047516835
Prijs: €12,50

Bestel op cosmox.nl

Beoordeling Hartje 4Liefs

7 thoughts on “Recensie: Inwijding – Veronica Roth

1. Grappig, ik heb dit boek net uit en ben nu begonnen in Opstand en ik had al zoiets van: als ik er een recensie over maak, dan vraag ik in welke factie m’n lezers denken te zitten. Haha. 😀
    Ik denk er zelf ook veel over na en ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Ik denk Oprechtheid.

2. Pingback: Inwijding | Boeklover

3. Aah, één van mijn favoriete boeken 😀 Ik vind het moeilijk om mezelf in een hokje te plaatsen. Volgens de online test hoor ik bij Vriendschap, maar ik weet het toch niet helemaal. Ik ga valsspelen en Afwijkend zeggen :p