Boek Recensie: Beautiful Creatures

Recensie Beautiful Creatures
Lena Duchannes is geen gewoon tienermeisje. Lena en haar familie worden al generaties lang achtervolgd door een vloek. Ethan Wate droomt over een mooi meisje dat hij nog nooit heeft ontmoet. Wanneer Lena in Gatlin komt wonen, op het oudste en meest beruchte landgoed in de omgeving, voelt Ethan zich op onverklaarbare wijze tot haar aangetrokken. Hij is vastbesloten om te ontdekken hoe en waarom zij zo met elkaar verbonden zijn. Lena doet haar best om de vloek en haar macht geheim te houden. Maar zelfs in een stadje waar nooit iets gebeurt, kan een geheim niet eeuwig verborgen blijven…

Ik heb een haat/liefde relatie met het boek Beautiful Creatures. De eerste helft van dit boek vond ik ongelooflijk saai en traag en eigenlijk wilde ik het boek niet meer verder lezen. Gelukkig heb ik het toch niet opgegeven, want de tweede helft was ongelooflijk spannend.

Wat ik achteraf gezien het leukst vond aan dit boek is het feit dat het zich afspeelt in Gatlin én dat Ethan het verhaal aan je vertelt. Ethan is een grappige jongen die gek is op lezen en graag Gatlin wil ontsnappen om de rest van de wereld te zien. Hoe kan hij niet leuk zijn?
Gatlin sprak mij zo aan omdat het een klein dorpje is in het zuiden van de Verenigde Staten. De gewoontes uit het zuiden, de stereotypes uit het zuiden en het accent zorgde voor komische momenten in het boek. Ik weet echter niet hoe dat accent is vertaald in de Nederlandstalige versie, Betoverd.

Zoals het boek soms heel spannend was en op andere momenten saai, zo was de schrijfstijl soms heel mooi en op andere momenten heel verwarrend. Vooral als er naar andere boeken verwezen werd (die ik vooral voor school heb moeten lezen), kon ik de schrijfstijl erg waarderen. Maar er waren ook passages waar te veel details werden gegeven of dat er chaotisch veel gebeurde, waardoor het effect verwarrend was.

Beautiful Creatures is door twee vrouwen geschreven en misschien verklaart dat mijn haat/liefde relatie met dit boek. Wat als de één heel erg naar mijn smaak schrijft en de ander juist niet? De verfilming van Beautiful Creatures is onlangs uitgekomen en die vond ik in ieder geval geweldig. Ik denk dat dat komt omdat dat hetzelfde verhaal is, maar op een andere manier verteld wordt. In ieder geval kan je later deze week een recensie van de film Beautiful Creatures verwachten.

Titel: Beautiful Creatures
Auteur: Kami Garcia en Margaret Stohl
Verschenen: December 2009
Uitgever: Penguin Books
Pagina’s: 563
ISBN: 9780141326085
Prijs: €10,99

Bestel op bol.com

Ben jij al aan Beautiful Creatures of Betoverd begonnen?

Beoordeling Hartje 3

Liefs

9 thoughts on “Boek Recensie: Beautiful Creatures

  1. Wel ik ben het met je eens.
    Ik heb betoverd gelezen, vond het lang niet slecht (had het boek ook 3 sterren gegeven) maar zo goed was het nu ook niet.
    Soms wat langdradig en hoewel heb boek in een week uit was werd ik er niet echt in meegesleept.
    Ik heb vervloekt en chaos ook liggen maar heb nu even geen zin om ze te lezen. Voorlopig ben ik niet nieuwsgierig naar hoe het verhaal verdergaat.

    • Ik ben het eens met je dat het boek een beetje langdradig is, maar ik werd volledig meegesleept wanneer ik aan het lezen was. Smaken verschillen nu eenmaal

  2. Ik heb dit boek nog niet gelezen. Aan de ene kant ben ik er erg nieuwsgierig naar, maar aan de andere kant denk ik nuhh die sla ik wel over. Niemand heeft me nog écht over kunnen halen.

  3. Ik heb er al meerdere recensies over gelezen, maar ik denk niet dat ik het ga lezen. Misschien een keer als ik echt niks meer op mijn “to read”-lijstje heb staan.

    • Nadat ik enkele recensies had gelezen wist ik ook niet zeker als ik het een goed boek zou vinden of niet, ik heb besloten om het toch maar te lezen en ik ben nog altijd dat ik deze keuze heb gemaakt. Het is echt een aanrader!

  4. ik heb het eerste boek gelezen en heb het in 2 dagen uitgelezen, ik vond het spannend, meeslepend en gewoon je kunt er niet aan stoppen, als je twijfelt zou ik het gewoon doen, je krijgt er geen spijt van!!!

  5. Pingback: Film Recensie: Beautiful Creatures | De Lady Library

  6. Ik vond het boek echt ontzettend goed. Direct vanaf het begin wordt je in het verhaal gesleurd. De wereld die geschetst wordt trok me aan en is ook zeker origineel. Wel moet ik zeggen dat het boek af en toe wat langdradig was. Het boek telt bijna 600 pagina’s maar dat hadden er best wat minder kunnen zijn. Soms gaat het boek iets te diep in op de zaken.

    De karakters in dit boek spraken me ook erg aan. Verrassend ook dat het uit het perspectief van een man geschreven is. Dat zie je niet zo vaak. Ik moet wel zeggen dat Ethan in het boek niet altijd even mannelijk over kwam maar toch vond ik het een erg leuk karakter. Ik kon me goed in hem verplaatsen. De andere karakters in het boek hadden ook stuk voor stuk wat. De mysterieuze Macon Ravenwood en de overbezorgde Amma. De karakters zijn echt goed beschreven.

    Ik heb echt genoten van dit boek. Het leest heel makkelijk weg en het verhaal is onverwacht, spannend en mysterieus. Het heeft wel echt een heel erg open einde maar dat komt natuurlijk door dat er meer delen zijn. Ik hou niet zo van open einde’s, maar het zorgt er wel voor dat je de andere boeken ook wilt lezen.

Geef een reactie

