Recensie: Verdieping X – Kim Moelands

Recensie Verdieping X

In een Utrechtse discotheek raken tientallen jongeren plotseling bewusteloos. Enkele overlijden ter plekke. Agente Vicky Hogendoorn ontdekt dat ze allemaal onder invloed zijn van de mysterieuze partydrug ELF. In het Academisch Medisch Centrum Midden vecht bloeddokter Floor van Schaik voor hun levens, maar ze begint al gauw te vermoeden dat iemand haar tegenwerkt. Dan ontdekt Floor dat er onderzoeksresultaten worden vervalst. Terwijl het dodental snel oploopt en de politie druk bezig is de identiteit van de doodzieke jongeren te achterhalen, wordt hun bloed geanalyseerd door het commerciële bedrijfje Future Medical Blood dat elders in het ziekenhuisgebouw is gevestigd. Floors chef Victor de Kauw lijkt alle vertrouwen in FMB te hebben, en des te minder in haar. Wanneer de Kauw probeert Floor op non-actief te stellen, besluit ze om ’s nachts in het laboratorium van de Utrechtse bloedbank zelf wat proeven te nemen.

Verdieping X was één van de twee boeken die je kon lezen voor de Boekbloggers Leesclub, opgezet door Anneke, Ellen en Katrien. Ik had even geleden al goede recensies van het boek gelezen en ben, toen ik Nachtzwemmen uit had, meteen begonnen. In één dag las ik dit fantastische verhaal van Kim Moelands uit.

Het verhaal wordt verteld door veel verschillende personen. Zo is er Floor, de dokter die in de gaten krijgt dat er iets niet klopt, maar ook Linda, degene die stiekem bloed van anderen geeft aan de mysterieuze Nick, en Saskia, Linda’s zus, wiens dochter slachtoffer is geworden van de partydrug ELF. Van alle personen kom je wat te weten, maar nét genoeg om het nog verschrikkelijk spannend te houden. In het begin weet je niet wat deze personen allemaal met elkaar te maken hebben, maar als je de laatste bladzijde omslaat, zal je zuchten. Het is zo knap van Kim Moelands hoe ze dit verhaal in elkaar heeft gezet.

Door de vlotte schrijfstijl ga je als een trein door het boek heen. Naast de personages maken de gebeurtenissen zelf het verhaal nog spannender. Want er speelt zich niet één drama af, nee, er gebeuren meer vreselijke dingen. Nergens had ik het gevoel van: ‘Ach joh, dat komt wel goed.’ Nee, het blijft tot het einde spannend!

Boekbloggers leesclubIk ben blij dat ik dit boek voor de Boekbloggers Leesclub heb gelezen en zal tot slot nog de drie vragen beantwoorden die Anneke, Ellen en Katrien hebben verzonnen.

Past de cover bij het boek en vind je hem mooi?
Ik vind de cover niet bijzonder mooi, maar wel mysterieus en het maakt je nieuwsgierig, net zoals het verhaal is. Ik heb zelf Verdieping X als eBook gelezen en dus niet heel veel naar de cover gekeken.

In welk personage kon je je het beste vinden, waarom?
Pfoe, dat is wel een moeilijke vraag voor dit boek, aangezien er zoveel personages zijn. Toch ga ik voor Floor, omdat ze per se wil uitzoeken wat er aan de hand is. Ik vind haar wel een doorzetter en kreeg tijdens het verhaal veel sympathie voor haar.

Wat sprak jou het meest het minst aan in dit boek?
De schrijfstijl sprak mij heel erg aan, daardoor las het als een trein. Een minpunt kan ik zo niet verzinnen. Tja, misschien dat het boek veel te snel uit was!

Titel: Verdieping X
Auteur: Kim Moelands
Verschenen: november 2012
Uitgever: A.W. Bruna
Pagina’s: 320 pagina’s
ISBN: 9789400502246
Prijs: €19,95
Bestel op Cosmox.nl

Ps. Ook wil ik dit boek toevoegen aan mijn lijstje van Ik Lees Nederlands!

Beoordeling Hartje 5Liefs

7 thoughts on “Recensie: Verdieping X – Kim Moelands

Geef een reactie

