Recensie: Silver Linings Playbook

Recensie Silver Linings Playbook

Silver Linings Playbook vertelt het verhaal van Pat, een 34-jarige man die net uit een instituut voor mentale stoornissen komt en bij zijn ouders intrekt. Pat heeft een bipolaire stoornis en mede hierdoor is zijn huwelijk op de klippen gelopen. Pat weigert dit echter te aanvaarden en probeert op verschillende manieren zijn leven te beteren om uiteindelijk zijn geliefde Nikki terug te winnen. Pat blijft geloven in de ‘silver lining’, wat inhoudt dat achter de wolken de zon altijd schijnt en ook weer zal doorbreken.  Alles verandert wanneer Tiffany in zijn leven komt en zijn leven omgooit.

Dit is ongeveer wat het boek en de film gemeen hebben, de film is namelijk een heel andere weg ingeslagen dan het boek.

Het verhaal wordt verteld in het boek vanuit Pats perspectief. Het is fijn geschreven en het leest zeer snel. Pat is vrij direct, zo worden de emoties ook beschreven, zonder schaamte. De personages zijn enorm geloofwaardig, het is zo’n boek waarin je altijd een stukje van jezelf terug vind en van de mensen om je heen. Het onderwerp van het boek, mentale stoornis, is zwaar, maar op een bepaalde manier doet het boek licht en grappig aan. De gebeurtenissen zijn heftig maar de houding van Pat is immer positief en aandoenlijk. Er zijn veel mooie scènes en kleine details die het boek speciaal en geweldig maken. Het boek doet zeer realistisch aan, de manier waarop de personages zich gedragen, de situaties waarin ze zich bevinden; het is een realistische weergave van de van een mentaal “gestoord” persoon die zijn weg in de realiteit en wereld weer moet vinden.

JENNIFER LAWRENCE and BRADLEY COOPER star in SILVER LININGS PLAYBOOK

De film is veel komischer en lichter van toon dan het boek. Vele zware en emotionele momenten zijn uit de film gelaten. Grote veranderingen zijn gemaakt, relaties tussen mensen zijn veranderd, zelfs kleine details zijn alsnog verdraaid. De cast, met onder andere Jennifer Lawrence, Bradley Cooper en Robert deNiro, is fenomenaal, het is een feest om naar deze sterrencast te kijken. Sommige scènes voelden zo echt aan, alsof ik me in dezelfde kamer bevond als hen. Vooral de emotionele scènes hebben dit effect, de manier van filmen heeft hier veel invloed op.

Met dit boek en deze film kan je het niet goed doen. Eerst het boek lezen en dan de film kijken? Dan zal je teleurgesteld de bioscoop uit lopen. Eerst de film zien en dan het boek lezen? Dan zijn grote plotlijnen al voorgezegd en is er geen eigen interpretatie meer van het boek. Het is lastig om de film en het boek apart te zien, maar bij Silver Linings Playbook is het essentieel. Ik heb het boek eerst gelezen en toen pas de film gezien, enigszins teleurgesteld was ik wel na het zien van de film. Ik kon niet wachten om mijn favoriete scènes op het filmdoek te zien, wat een illusie was aangezien vele uit de film waren gelaten. Het boek is een echte aanrader, voor mij was het een onverwachts juweeltje.  Als je van The Perks of Being a Wallflower hebt genoten zal je dit boek vast ook geweldig vinden. Het is een fijne overgang van Young Adult naar ‘volwassen’ literatuur. Waar de verfilming van The Perks of Being a Wallflower WEL het gevoel en de juiste toon weet te vinden van het boek, ontbreekt dit bij  Silver Linings Playbook. Vooral het einde van de film klopt voor mijn gevoel totaal niet. Apart van het boek gezien, is het een mooie film. David O. Russell, de regisseur, heeft niet voor niets de keuze genomen om het boek op deze manier te verfilmen. Ik ben alleen benieuwd waarom.

Boek:
Titel: The Silver Linings Playbook
Auteur: Matthew Quick