Recensie: Nachtzwemmen – Lucy Clarke

Recensie Nachtzwemmen

Wanneer Katie hoort dat haar zus Mia zelfmoord heeft gepleegd, kan ze het eerst niet geloven. Ook al hebben ze hun leven lang een moeilijke zussenrelatie gehad, dit nieuws slaat in als een bom en breekt haar hart. Pas later vraagt ze zich af: wat deed Mia eigenlijk op Bali?

Het eiland lag niet op de route van de wereldreis die Mia ging maken na de dood van hun moeder. Wat is er gebeurd voorafgaand aan de avond dat ze van een klif viel? Om antwoord op haar vragen te krijgen, besluit Katie om in Mia’s voetsporen dezelfde reis te maken, aan de hand van haar dagboek. Daarvoor zal ze haar veilige en succesvolle wereld van haar werk en verloofde moeten verlaten – om achter een schokkende waarheid over hun vader te komen. Maar pas op Bali zal ze ontdekken en volledig begrijpen wat er precies gebeurd is met Mia, en hoe het zo ver heeft kunnen komen…

Nachtzwemmen is het debuut van de Engelse Lucy Clarke. Ik kreeg het boek opgestuurd door A.W. Bruna en begon erg nieuwsgierig aan dit boek. Er viel nog niks te vergelijken, de schrijfstijl van Clarke was dus nog helemaal nieuw, en toch ben ik blij verrast. Wat een pageturner is Nachtzwemmen!

Eén van de mooie aspecten aan het boek vond ik het wisselende perspectief. Zo krijg je een stuk mee van Katie, die het slechte nieuws te horen krijgt en besluit om op reis te gaan, en een stuk over de reis die Mia aflegde. De plaats waar ze zich bevinden loopt ongeveer gelijk en daardoor ontdek je steeds nieuwe dingen. Bovendien zitten er ook dagboekfragmenten in, maar ik ben wel heel blij dat het geen boek in dagboekvorm is.

De twee hoofdpersonages, Katie en Mia, zijn goed uitgewerkt. Katie, hardwerkend en de touwtjes in handen nemend, en Mia, haar losbandige en avontuurlijke zus. Door de hoofdstukken vanuit Mia’s perspectief leer je haar op een andere manier kennen dan Katie dacht. Ik vond zelf dat het wel leek alsof ze meer naar elkaar toe groeiden tijdens de hoofdstukken vanuit Katie’s perspectief, maar Mia was in die hoofdstukken natuurlijk al overleden.

Lucy Clarke heeft een prachtige schrijfstijl. Ze schrijft heel beeldend en ook al ben ik nog nooit in Australië, Londen, Maui, Californië of Bali geweest, door de beschrijvingen leek het alsof ik er zelf was. Al met al een prachtig boek en echt een aanrader!

Titel: Nachtzwemmen
Auteur: Lucy Clarke
Verschenen: Februari 2013
Uitgever: A.W. Bruna
Pagina’s: 320 pagina’s
ISBN: 9789400501591
Prijs: €15 t/m mei
Bestel op Cosmox.nl

Beoordeling Hartje 4Liefs

5 thoughts on “Recensie: Nachtzwemmen – Lucy Clarke

  1. Ik heb het boek gelezen. Het heeft me op een aangename manier.
    Ik geloofde net zo min als de personages dat Mia zelfmoord had gepleegd. Bij het volgen van het dagboek maakt dit gevoel het nog sterker. Al volgt er er een verassend einde.
    Mooi boek!

Geef een reactie

