Recensie: Het Bernini Mysterie – Dan Brown

Recensie Het Bernini Mysterie

In de borst van een vermoorde wetenschapper staat een mysterieus symbool gebrand dat verwijst naar de Illuminati, de machtigste ondergrondse terreurbeweging uit de geschiedenis. De Illuminati blijken te zijn herrezen om hun strijd voort te zetten tegen hun aarstvijand: de katholieke kerk. Als het Vaticaan wordt bedreigd door een tijdbom, volgt professor Robert Langdon een eeuwenoud spoor langs verzegelde crypten, gevaarlijke catacomben en de allergeheimste plek op aarde. Het Bernini mysterie is een fascinerende thriller met een explosief tempo.

Het Bernini Mysterie is een onwijs spannend en fascinerend boek. Het tempo ligt lekker hoog en voor je het weet zit je midden in het verhaal. De hoofdstukjes zijn erg kort, vaak maar 2 of 3 bladzijden. Zo’n beetje elk hoofdstukje wordt er afgewisseld van vertellende persoon. Dat is ook wat dit boek zo spannend maakt, elk hoofdstukje eindigt met een cliffhanger en vervolgens begint het volgende hoofdstuk vanuit een ander persoon, op een andere plek, waar zich weer een ander verhaal afspeelt. Daardoor weet je niet gelijk weet hoe het afloopt met het eerste verhaalt en dat maakt dat dit boek super spannend is en het verhaal lekker vlot verloopt.

Net als bij De Da Vinci Code zit ook dit boek vol geheimzinnige complotten en ontdekkingen. Ik vind het erg leuk om te lezen over die ontdekkingen waarvan je je afvraagt of ze echt waar zijn. Alles wordt zo beschreven dat ik het allemaal heel realistisch klinkt. Of dat ook echt zo is, vraag ik me nu wel af..

Oke, ik moet wel bekennen dat sommige mensen waarschijnlijk een beetje in dit boek moeten komen. Dit komt omdat het begint met een vrij uitgebreide en wetenschappelijke beschrijving van de tijdbom. Ik vind dit persoonlijk reuze interessant en fascinerend, maar ik kan me ook goed voorstellen dat een ander dat niet vind. Maar, ik weet zeker dat als je eenmaal door het begin heen bent, je het boek ook super spannend vind.

Ik vind het Bernini Mysterie echt een aanrader als je een keer wat anders wil lezen dan het standaard liefdesverhaaltje, je je wilt wagen in een wereld van mysterie en niet bang bent voor een beetje bloed.

Titel: Het Bernini Mysterie
Auteur: Dan Brown
Verschenen: 2003