Recensie: Chalet Girl

Recensie Chalet GirlKim (Felicity Jones) is een vrolijke, stoere skateboardkampioen uit Engeland. Om geld te verdienen voor haar familie reist ze af naar de Alpen, waar ze als ‘Chalet Girl’ gaat werken voor zakenman Richard (Bill Nighy) en zijn vrouw Caroline (Brooke Shields). Er gaat een wereld voor haar open, vol luxe, feestjes, nieuwe vrienden en… snowboarden. Kim blijkt een natuurtalent op de piste en schrijft zich in voor de competitie aan het eind van het seizoen. Ondertussen wordt ze verliefd op Jonny (Ed Westwick), de zoon van haar baas. Hij lijkt haar ook leuk te vinden, maar dat maakt het er niet veel makkelijker op: Jonny is namelijk niet alleen mooi en steenrijk, maar ook nog eens… verloofd!

Ik ben al die sneeuw die hier maar blijft vallen helemaal zat. Want daardoor wil ik alleen maar liever op de piste staan. Ik ben een skiër in hart en nieren, toen ik twee jaar oud was stond ik al op kleine plastic skietjes. Helaas is het er de afgelopen jaren niet van gekomen om op wintersport te gaan. Hoewel snowboarden in Chalet Girl centraal staat, werd ik door deze film er toch aan herinnerd hoe gek ik ben op skiëen.

Maar ook voor de niet-wintersportganger kan deze film heel leuk zijn. Wat ik bijzonder vind aan deze film is dat het een Britse productie is. Toch zit Chalet Girl vol met bekende acteurs, waaronder Ed Westwick, Sophia Bush, Billy Nighy en Brooke Shields. Naast het element van wintersport in deze film, vond ik het ook heel leuk om Ed Westwick in een andere rol te zien. Ik ken hem eigenlijk alleen als Chuck Bass in Gossip Girl. In Chalet Girl krijgen we iets meer van Ed zelf te zien. Hij spreekt niet alleen in zijn eigen Britse accent, hij laat ook zijn gitaar- en skikunsten zien.
Wat ik ook erg leuk vond aan deze film, is dat het een beetje de standaard conventies van de chickflick doorbreekt. Nu ik er bij stil sta, doen de meeste Britse chickflicks dat wel, denk maar aan Bend It Like Beckham met Keira Knightley en Angus, Thongs and Perfect Snogging. Ik wil niet te veel weggeven over de originaliteit van deze film, maar als voorbeeld zal ik het personage Georgie nemen. Aan het begin van de film zag ik al helemaal zitten hoe zij de bitch zou zien die het het nieuwe meisje moeilijk zou gaan maken, zoals dat in veel films gebeurd. Maar uiteindelijk worden zij en het nieuwe meisje, Kim, heel goede vriendinnen.
Er is één klein puntje van de film waar ik niet helemaal blij mee ben. Je kunt al raden natuurlijk dat Kim en Jonny bij elkaar zullen komen. Wat ik jammer vind is dat als zij voor het eerst zoenen, Jonny nog verloofd is met een ander meisje. Maar eigenlijk is dat meer mijn probleem dan een probleem van de film, want ik heb altijd dat ik niet zo goed tegen vreemdgaan in boeken en films kan.

Na het kijken van deze film was ik ongelofelijk vrolijk. Dit is niet zomaar een chickflick, maar een sportieve, Britse chickflick waar een tikkeltje grove humor in zit. Voor skisters en snowboardsters is dit een must-see, maar voor de meiden die beneden aan de piste een lekker chocolademelk (mét slagroom!) aan het drinken zijn, is dit ook een heel leuke film om te zien. Ik ga in ieder geval proberen volgend jaar een baantje als chalet girl te bemachtigen, want ik zie het wel zitten!

Titel: Chalet Girl
Regie: Phil Traill
Verschenen: 30-11-2011