Recensie: Een Weeffout In Onze Sterren – John Green

Recensie The Fault in Our Stars

Hazel Grace Lancaster is een zestienjarig meisje dat al sinds haar dertiende aan kanker lijdt. De dokters hebben haar al tijden opgegeven, het enige wat haar leven nog rekt is een experimenteel medicijn, maar ook dat zal niet eeuwig duren. Haar treurige leven wordt helemaal overhoop gegooid wanneer ze tegen haar zin naar een praatgroep van jonge kankerpatiënten gaat en daar de charismatische Augustus Waters ontmoet.

Ik had al veel over dit boek gelezen op een aantal websites en was al langer van plan om het te gaan lezen. Toch gebeurde dit nooit tot ik op een zekere zaterdag met twee boekenbonnen op zak naar de Engelse boekhandel ging en het toch maar in huis haalde.
Vanaf ik het boek voor het eerst vastnam, leek het wel aan mijn vingers geplakt te zijn. Als ik moest gaan eten of slapen, was dat met grote tegenzin. Ik had geen keuze, ik moést het gewoon blijven verderlezen en zien hoe het afliep met de mooie maar hartverscheurende romance tussen Hazel en Augustus.
Ondanks het zware onderwerp is het boek niet meteen superdepressief. Oké, het heeft zijn momenten – vooral naar het einde toe – maar als je denkt dat deze roman een en al verdriet is, dan heb je het mis. Er zit veel humor in, maar het is ook met filosofie overgoten. Ik ben zelf niet echt een filosofiefan, maar hier stoorde dat helemaal niet. Integendeel zelfs, de dagen nadat ik het boek uit had, bleven er nog verschillende (filosofische) citaten door mijn hoofd galmen. Ook is dit boek niet overromantisch of zoetsappig, wat echt positief is. Het is realistisch geschreven, en de downs van het verhaal worden helemaal niet weggelaten. O ja, bereid je maar voor op hevige hartzeer wanneer je het boek begint te lezen, want niemand wordt gespaard! The Fault in our Stars (Een Weeffout in onze Sterren) blijft nog dagen door je hoofd spoken, en het verdriet dat het je heeft gedaan blijft nog lang nazinderen.

Ik zou nog eeuwen kunnen doorgaan over de leuke personages (Augustus – mmm!), de symboliek en de geweldige uitwerking van het verhaal maar dan zou de recensie net iets te lang worden en dan willen we nu ook weer niet. Dit boek krijgt om al die redenen een ereplaats in mijn favoriete boeken. Hou je zakdoeken maar bij de hand, want je zult ze nodig hebben!

Titel: Een Weeffout In Onze Sterren (The Fault in Our Stars)
Auteur: John Green
Verschenen: maart 2012
Uitgever: Lemniscaat
Pagina’s: 256
ISBN: 9789047704560
Prijs: € 16,50
Bestel op cosmox.nl

Ben jij ook emotioneel gebroken door dit boek? Vertel het ons!

Beoordeling Hartje 5Liefs

9 thoughts on “Recensie: Een Weeffout In Onze Sterren – John Green

1. Klinkt indrukwekkend, ik ben altijd wel dol op boeken met een filosofisch tintje. Maar ik weet niet of het een te zwaar onderwerp voor mij is. Daar word ik misschien juist iets te emotioneel van, ik word nogal snel emotioneel bij een boek.

2. Pingback: Terugblik: februari 2013 | De Lady Library

3. Heb hem net uit. Met rode oogjes en een kloppend hart ben ik op zoek naar medelezers. Op zoek naar ook-hartzeer mensen na het lezen van dit boek. Het boek is van mijn tienerdochter, las toevallig de eerste 4 pagina’s en kon niet meer stoppen. Kan niet bevatten of vertellen wat hij met me gedaan heeft, maar het boek of de schrijver, heeft een plekje in mijn hart geraakt. Met een scherpe punt. Auw! Pijn moet gevoeld worden, ja. Net als de Liefde. Een aanrader, humor, luchtig, echt, rauw en confronterend.