Recensie: Het Diner – Herman Koch

Recensie Het Diner

Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen. De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten. Wat de situatie nog ingewikkelder maakt is dat een van de ouders de beoogde nieuwe minister-president van Nederland is. Er ontspint zich een bloedstollend verhaal dat zich binnen de tijdspanne van een avond voltrekt.

Het Diner heb ik als tweede boek voor mijn leeslijst voor Nederlands gelezen. Het boek gaat vooral over hoe ouders in relatie staan met hun kinderen, maar ook over zinloos geweld. Het eerste onderwerp sprak mij niet zo aan, maar ik vond het wel interessant hoe de twee stellen omgingen met wat hun zonen hadden gedaan. Meestal gaat het in een boek over een slachtoffer of de ouders van het slachtoffer, maar dit keer was het juist andersom.
Het verhaal komt wel langzaam op gang. Er zijn heel veel flashbacks en deze vond ik verschrikkelijk langdradig. Door deze flashbacks begrijp je het verhaal wel beter, maar af en toe raakte ik de draad een beetje kwijt. Verder komt de gebeurtenis waarop je de hele tijd zit te wachten – wat gaan de ouders doen met hun zonen? – pas tegen het einde. Ik vond het wel jammer dat er niet zoveel gebeurde en dat wat er gebeurde niet heel spectaculair was.
De personages zouden mijn ouders kunnen zijn, misschien dat ik mij daarom niet zo goed kon inleven in hen. Serge vond ik maar opschepperig, Babette een beetje vreemd, Claire wel sympathiek en Paul, de ik-persoon, had ook wel zijn trekjes. Ik vond niet dat ze het verhaal leuker maakten.
Herman Koch schrijft wel echt heel goed en dat was ook de voornaamste reden dat ik het boek helemaal heb uitgelezen. Er zit was humor in
en alles wordt op een interessante manier verteld, maar niet te moeilijk, ondanks dat ik de gebeurtenissen zelf een beetje saai vond.

Al met al een goed boek, maar ik denk dat ik nog iets te jong ben om er heel positief over te zijn.

Titel: Herman Koch
Auteur: Het Diner
Verschenen: januari 2009
Uitgever: Anthos
Pagina’s: 304
ISBN: 9789041416513
Prijs: €12,50
Bestel op Cosmox.nl

Ik lees NederlandsIk heb dit boek voor de Ik Lees Nederlands! uitdaging gelezen. Het is mijn tweede boek van de tien boeken die ik wil gaan lezen. Klik hier voor mijn lijstje!

 

 

Beoordeling Hartje 3Liefs

 

9 thoughts on “Recensie: Het Diner – Herman Koch

  1. Wel leuk maar niet heel leuk dus! Ik heb het een tijd geleden al eens gelezen maar wil het graag nogeens lezen. Het boek is nu vertaald en ik zie ook regelmatig Engelse recensies. Soms positief, soms wat minder.

    Die Serge vond ik ook een afschuwelijk type en de andere ouders vond ik ook niet zo geweldig inderdaad. Ik vond het verhaal wel mooier dan jij, herinner ik me. Ik geloof dat het mij 4 sterren waard was.

  2. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  3. Pingback: Recensie: Herman Koch - Het diner | Ranking the Books

  4. Pingback: Terugblik: februari 2013 | De Lady Library

  5. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  6. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

