Les Misérables

Recensie Les Miserables

Met 60 miljoen bezoekers wereldwijd is Les Misérables een van de meest bezochte musicals wereldwijd. De musical is gebaseerd op het boek van Victor Hugo uit 1862. In 1980 besloten Claude-Michel Schönberg en Alain Boublil er een musical van te maken en een paar jaar later werd deze vertaald naar het Engels. Het was meteen een instant hit. Wat Les Misérables onderscheidt van de andere musicals is dat ALLES wordt gezongen. En nu is de musical verfilmd, met een sterrencast van Hugh Jackman tot Anne Hathaway. Het bijzondere van deze verfilming is dat alle acteurs live op de set zingen. Meestal wordt de soundtrack opgenomen voordat men begint met filmen en playbacken de acteurs op de set. Deze verandering brengt heel veel extra emotie met zich mee en geeft een prachtig resultaat.

Les Misérables is het verhaal van de dwangarbeider Jean Valjean (Hugh Jackman) die voor het stelen van een stuk brood 19 jaar lang in de gevangenis zit. Wanneer hij eindelijk vrijkomt blijkt dat de gehele samenleving hem verafschuwt. In een laatste hopeloze poging, berooft hij een bisschop van zijn kostbaar zilver. De bisschop vergeeft hem en redt zijn leven, op de voorwaarde dat Jean Valjean zijn leven betert. Jean Valjean verbetert zijn leven en dat van anderen door onder andere de zorg van Cosette (Amanda Seyfried) op zich te nemen. Helaas is er altijd de dreiging van politiechef Javert (Russell Crowe) die Jean Valjean terug in het gevang wil hebben. En dit alles speelt zich af in de nasleep van de Franse Revolutie, rondom en in Parijs.

Voordat ik Les Misérables ging kijken in de bioscoop, was ik al BIG FAN. Vijf jaar geleden had ik de musical gezien en sindsdien ben ik niet meer gestopt met de muziek te luisteren, spelen en (keihard mee) zingen. In eerste instantie wilde ik de film niet zien, omdat ik de musical fantastisch vond en ik was bang dat de film lang niet zo goed zou zijn. Wat ben ik blij dat ik toch ben gegaan. De film was geweldig. Heel anders dan de musical, die groots was, is de film juist ingetogen en vormt de muziek een prachtige vorm om de emotie over te brengen op de kijker. Les Misérables kan gezien worden als een emotionele rollercoaster, dus zakdoekjes mee! Vooral ‘I Dreamed a Dream’ gezongen door Fantine (Anne Hathaway) is hartbrekend, vele andere liedjes scoren ook hoog op de kippenvelmeter. Als tegenhanger van al het drama is er ook wat komedie in het spel gegooid,  wat hilarisch gedaan wordt door Helena Bonham Carter en Sacha Baron Cohen.

Ik vond het een fenomenale film, wat blijkt: ik de film al twee keer gezien (binnen 1 week). Waarschijnlijk blijft het daar niet bij.  Als laatste opmerking, op de premièreavond van Les Misérables was er applaus. En het was niet eens de officiële première. Het was heerlijk om voor zo’n prachtige film te klappen!

Film: Les Misérables

Regie: Tom Hooper

Verschenen : 2012

Duur : 158 minuten

Beoordeling Hartje 5

                                      Liefs

5 thoughts on “Les Misérables

  1. Dinsdag voor het eerst gaan kijken. Ik had de musical al verschillende keren gezien in Nederland en kende de muziek dus ook al.
    De film vond ik heel goed, k zal vast nog wel enkele keren gaan kijken. Heel mooi verfilmd,zang viel heel goed mee, daar was ik toch een beetje bang voor.
    Zakdoeken heb je wel nodig, ‘k vond de film bij momenten nog aangrijpender dan de musical.

  2. Pingback: Nieuws uit Boekenland #5 | De Lady Library

  3. Pingback: Terugblik: februari 2013 | De Lady Library

Geef een reactie

