Recensie: Een goede raad

Recensie Een Goede Raad
Barry Fairbrothers onverwachte dood zet heel het dorpje Pagford op zijn kop. Dit plattelandsdorpje lijkt misschien schattig en idyllisch, maar niets is minder waar. En de plek die Barry achterlaat in de gemeenteraad zal de chaos alleen maar vergroten. Als ik heel eerlijk ben, was ik een beetje teleurgesteld toen ik de synopsis van The Casual Vacancy, of Een goede raad, voor het eerst las. Ik ben namelijk heel erg fan van de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling en ik was erg benieuwd naar haar volgende werk. Maar het verhaal van Een goede raad klonk eigenlijk een beetje saai. Ik zou dit boek ook nooit hebben gelezen als het niet was geschreven door mevrouw Rowling.

Ik waarschuw je, Een goede raad is geen Harry Potter. Als je toverstaven, ketels en bezemstelen verwacht, raad ik je af dit boek te lezen. Dit is Rowlings eerste roman voor volwassenen en dat is niet alleen te merken aan het serieuze onderwerp, maar ook aan de aanwezigheid van scheldwoorden, drank, drugs en seks in dit boek. Gelukkig is de schrijfstijl van Rowling nog duidelijk herkenbaar in dit boek.

Hoewel ik het een beetje ongemakkelijk vond als J.K. Rowling over seks schreef, ze heeft wel dé boeken van mijn jeugd geschreven, heeft dit boek een grote indruk op mij achter gelaten. Het duurde even voordat ik door had welke naam bij welk personage hoorde, er zijn er zo veel, maar toen dat eenmaal voor elkaar was had het verhaal mij in haar greep. En de laatste honderd pagina’s hebben mijn hart gebroken.

Toch zou ik dit boek alleen aan echte Harry Potter-fans aanraden. Het is niet echt een luchtig verhaal en een kritiek op de (Britse) samenleving is duidelijk aanwezigheid. Ergens deed dat mij ook denken aan de boeken van Jane Austen, zoals Trots en vooroordeel. Dus als jij gek bent op de vorige boeken van J.K. Rowling of houd van boeken zoals die van Jane Austen, is Een goede raad iets voor jou.

Titel: Een goede raad
Auteur: J.K. Rowling
Verschenen: 11-10-2012