Recensie: Game of Thrones (serie)

Recensie Games of Thrones

In het land Westeros, dat bestaat uit zeven koninkrijken, azen verschillende rijke families op de troon, die zich in King’s Landing bevindt. Elk van deze geslachten zijn tot alles in staat om het felbegeerde plekje op de troon te bemachtigen. Heer Ned Stark en zijn familie, die over het afgezonderde Winterfell heersen, zijn hier ver vandaan verwijderd. Maar wanneer Ned door de koning benoemd wordt tot hand van de koning, verandert alles. Om deze eervolle taak te kunnen uitvoeren, wordt hij ontboden naar het Zuidelijke King’s Landing. Daar worden hij en zijn twee dochters midden in het levensgevaarlijke spel der tronen geplaatst. Game of Thrones volgt verschillende personages, die allemaal op hun eigen macht roem willen bereiken – of er net willen uitraken.

Game of Thrones is al vanaf het prille begin een succesvolle serie geweest, mede door de fans van de boekenserie (Een Lied van IJs en Vuur). Dit succes is meer dan terecht om heel veel redenen.

Als je denkt dat deze serie een en al bloed, oorlog en geweld is, dan zit je fout. Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat deze dingen een vrij grote rol in het verhaal spelen. Liefde, trouw, vriendschap en al die andere mooie dingen die bestaan krijgen ook een plekje in het verhaal. Het plot zelf is trouwens briljant. In het begin moet je even op gang komen, maar al snel zit je helemaal in het verhaal van verraad, ontrouw en twist. In geen van de twee seizoenen gaat het plot vervelen. De serie is dan ook moeilijk voorspelbaar. In de laatste aflevering van het tweede seizoen is niets nog meer hetzelfde als in de allereerste.

Bij het magnifieke plot komen de fascinerende personages er nog bij kijken. Ikzelf kan geen enkel personage noemen dat ik haat, ik hou van ze allemaal omdat ze allemaal iets interessants in hun karakter hebben en ik kan gewoon niet wachten om meer van ze te zien. Ook het decor, de landschappen en de soundtrack van Game of Thrones verdienen een vermelding in de redenen waarom je deze fantastische serie moet kijken.
Toch wil ik er wel even bij zeggen dat als je nogal gevoelig bent voor choquerende thema’s (zoals incest), wreed geweld en seksscènes, deze serie niet echt iets voor jou is.

Titel: Game of Thrones
Aantal seizoenen: 2
Prijs per seizoen: € 39,99
Bestel op cosmox.nl: seizoen 1 en seizoen 2

Zowel ik als mijn familie zijn helemaal weg van en geen van allen kan wachten tot het langverwachte derde seizoen uitkomt. Is dit voor jou ook het geval?

Beoordeling Hartje 5Liefs

5 thoughts on “Recensie: Game of Thrones (serie)

1. Ik heb een paar afleveringen gezien, maar ik vond het eigenlijk niets: teveel personages, teveel verhaallijnen tegelijkertijd, en teveel seks en geweld. Maar ik begrijp wel waarom mensen ervan houden!

2. Pingback: Terugblik: januari 2013 | De Lady Library