Recensie: Penoza (serie)

Recensie PenozaAls haar man, een beruchte drugsbaron, voor de ogen van hun jongste zoon wordt geliquideerd, neemt Carmen een drastisch besluit… Penoza schetst een indringend beeld van de Nederlandse onderwereld waarin keuzes met betrekking tot familie, loyaliteit en geld op het scherp van de snede worden gemaakt. Penoza wordt verteld als een familiesage met Carmen – een werkende moeder met een uitzonderlijk beroep – aan het hoofd.

Op een luie zondag helemaal in een keer uitgekeken!

Een paar weken geleden was ik met m’n moeder lekker aan het rondsnuffelen bij de Beijenkorf. Ik vind het heerlijk om in dat soort winkels rond te kijken, vooral bij de boeken, films en muziek. De hele middag kan ik me vermaken in één winkel met achterkantjes lezen. Toen zagen wij de dvd van het 1e seizoen van Penoza liggen. M’n moeder had de serie al eerder gevolgd op TV, maar ik had het nog niet gezien. We besloten de dvd te nemen, die overigens maar €6,- kostte! Echt een aanrader om bij de Beijenkorf rond te snuffelen tussen de ‘oudere’ boeken, films en cd’s. Spotgoedkoop allemaal!

Penoza is werkelijk waar een geweldige serie! In het begin vond ik het allemaal een beetje overdreven. Drugshandel, moord en familiegeheimen. Dat komt in Nederland toch helemaal niet voor? Maar eigenlijk na de 1e aflevering al, zat ik helemaal in het verhaal. Ik leefde idioot veel met de personages mee en het enige wat mij nog kon schelen was dat het goed af móest lopen. De personages zijn goed uitgewerkt en heel realistisch. De acteurs spelen het ook ontzettend goed, wat ik normaal bij Nederlandse series en films nog wel eens tegen vind vallen. De muziek in Penoza is erg goed. Jullie weten inmiddels van mij dat ik de muziek een erg belangrijke factor vind en ik was dan ook blij dat de muziek helemaal perfect was! Ik heb eigenlijk niet zoveel aan te merken op Penoza, behalve dat het misschien een béétje overdreven overkomt in het begin.

Al met al is het een ontzettend spannende serie en ik heb hem dan ook op een luie zondag helemaal in een keer uitgekeken.

Titel: Penoza
Regie: Diederik van Rooijen