Tag: Spelen met je emoties

Tumblr_lyg1jfbh8f1qbeqcyo1_500_largebron: weheartit

Het is weer eens tijd voor een tag. Ik heb voor jullie met veel plezier de Speel met je emoties-tag beantwoord. Ik hoop dat  je de antwoorden leuk zal vinden!

Welk boek maakte je…

1. Blij? 
Eigenlijk word ik blij van alle boeken, ookal zijn bij verre na niet alle boeken die ik lees vrolijke boeken. Ik vind het daarom heel moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Ik denk dat ik toch antwoord met de Harry Potter-serie van J.K. Rowling. Zoals je waarschijnlijk al weet, is dit helemaal geen vrolijke serie. Maar ik heb zo vaak genoten van het lezen van deze boeken, alleen al omdat je een compleet andere wereld betreedt dan die wij allemaal al kennen. Natuurlijk heb je dat bij veel boeken en dat is één van de dingen die lezen zo leuk maakt (voor mij, althans). Maar deze wereld die J.K. Rowling heeft gecreëerd is zo uitgebreid en gedetailleerd, daar kan ik echt van genieten. Maar niet alleen van die wereld word ik heel blij, ook de personages maken mij vrolijk.

2. Droevig?
Ik zal niets verklappen, maar ik was heel verdrietig toen ik het laatste deel van de Sisterhood of the Travelling Pants las. Dit laatste deel, Sisterhood Everlasting, is in 2011 uitgekomen. Er gebeurt iets verschrikkelijks in het boek met één van de hoofdpersonages. Na vier delen was ik best gehecht geraakt aan dat personage en ik was dan ook erg verdrietig. Veel lezers van de eerste delen weten niet dat er in 2011 nog een laatste bij is gekomen, maar ik raad sterk aan om die te lezen.

3. Boos?
Ik ben niet vaak boos geworden op een boek, of eigenlijk een personage in een boek. Maar ik ben één keer zo boos geweest op een personage dat ik niet meer kon genieten van het boek. Het gaat hier om Matched van Ally Condie en ik was niet zozeer boos op Cassie, het hoofdpersonage, maar ik was het totaal niet eens met haar keuzes. Het komt erop neer dat ze uit twee jongens moet kiezen en zij kiest voor de één terwijl ik vind dat ze juist voor de ander moet kiezen. Dat ze voor die ene kiest is dom en onlogisch en ik vond het stom. Een andere keer dat ik echt boos was op een boek was toen Bella met Jacob zoende in één van de Twilight-boeken (was het New Moon?). Toen ze hem nog een keer later zoende (in Breaking Dawn?) was ik overigens ook boos. Raar dat je boos kan worden op een fictief personage, toch? Of ben ik de enige?

4. Nostalgisch?
Hoewel het laatste deel uit deze serie ‘maar’ vier jaar geleden is uitgekomen, krijg ik toch een nostalgisch gevoel bij The Princess Diaries-serie, of Dagboek van een prinses-serie, van Meg Cabot. Ik begon deze boeken te lezen in groep 7 of 8 in het Nederlands. Eind groep 8 stapte ik over naar het Engels omdat ik naar het Tweetalig VWO zou gaan. Vanaf toen ging ik steeds meer Engels lezen, maar met The Princess Diaries is het begonnen. Samen met Mia groeide ik op en ook de boeken werden ‘volwassener’. Nog steeds vind ik deze boeken heel grappig en ik kan me haast niet voorstellen hoe vaak ik ze gelezen heb.

5. Bang?
Ik lees eigenlijk nooit horror of thrillers. Dat heeft er vooral mee te maken omdat ik ’s avonds, na het lezen, nog wel graag een oog dicht wil kunnen doen. Noem me een schijterd, maar ik kan er niet zo goed tegen. Een serie die niet écht eng is maar die ik wel ‘aan kan’ is Pretty Little Liars van Sara Shepard. Het is niet dat ik hier nachten van wakker lig, maar het is wel spannend omdat er van alles gebeurd maar je niet weet wie het doet. Ook de andere serie van Sara Shepard, The Lying Game, is spannend, maar ik vind PLL eigenlijk leuker.

6. Verrast?
De hele Hongerspelen-trilogie van Suzanne Collins verraste me. Ten eerste, had ik niet verwacht dat ik het eerste deel zo spannend zou vinden. Maar ik was hooked. Vervolgens denk je dat Katniss d’r situatie niet kan verslechteren, totdat je Vlammen leest. En dan blijkt Spotgaai nóg spannender te zijn dan de eerste twee delen.

7. Teleurgesteld?
Ik werd niet alleen boos om Matched van Ally Condie, ik was ook erg teleurgesteld. Ik had dit boek al een tijdje op m’n to-read lijst staan en toen ik het eindelijk had gekocht, bleek ik het helemaal niet leuk te vinden. Gelukkig ben ik verder nooit heel erg teleurgesteld geweest na het lezen van een boek. Meestal weet ik of héél goed wat ik kan verwachten of juist helemaal niet. Helaas zaten mijn verwachtingen bij Matched dus helemaal mis en was ik teleurgesteld.

8. ‘Distressed’?
Deze tag is oorspronkelijk Engels en nummer 8 is een beetje lastig te vertalen. Origineel is nummer 8 ‘distressed’. Volgens mijn vriend mijnwoordenboek.nl kan je dat vertalen naar ‘bedroefd’ maar dat lijkt een beetje te veel op nummer 2, ‘droevig’. En ‘distressed’ is ook meer dan alleen bedroefd, als je het mij vraagt. Het is meer dat je je ongemakkelijk voelt doordat er iets naars gebeurd. Dat gevoel had ik heel erg bij Roxy’s Baby van Catherine McPhail. Dit boek is niet zo bekend en ik heb het een paar jaar geleden gelezen, toen ik 12 was. Roxy’s Baby gaat over Roxy die van huis loopt omdat ze, je raadt het al, zwanger is. Ze belandt in een opvanghuis met allemaal andere meiden die zwanger zijn. Ik wil niet te veel verklappen voor het geval dat je het nog wil lezen, maar het opvanghuis blijkt bij lange na niet zo fantastisch te zijn als het lijkt. En toen ik erachter kwam dat het boek gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, voelde ik me al helemaal ‘distressed’.

9. Verward?
Ik ben toch maar begonnen in het nieuwste boek van J.K. Rowling, The Casual Vacancy, of Een goede raad in het Nederlands. Natuurlijk wist ik wel dat het geen Harry Potter zou zijn, maar wat moet ik wennen! Haar schrijfstijl is duidelijk herkenbaar, maar de onderwerpen zijn zoveel meer volwassen. Maar dat is niet wat verwarrend is. Het aantal personages is verwarrend. Ik geloof dat elke inwoner van het dorpje ter sprake komt en van al die namen en achtergrondverhalen raak ik behoorlijk in de war.

En, herkende je jezelf in mijn antwoorden? Of ben je het juist totaal niet eens met mij? Ik ben benieuwd! Ik tag iedereen en laat een link in de comments achter als jij deze tag ook hebt gedaan. Of als je geen blog hebt, kan je jouw antwoorden ook beneden achterlaten. Ik zou het heel leuk vinden om ze te lezen!

Liefs

5 thoughts on “Tag: Spelen met je emoties

  1. Pingback: Terugblik: januari 2013 | De Lady Library

Geef een reactie

