Recensie: The Perks of Being a Wallflower

Recensie The Perks of Being a Wallflower

Charlie is verlegen, bovengemiddeld intelligent en weet niet zo goed hoe hij zich moet gedragen rond andere mensen. Hierdoor is hij een muurbloempje. Hij gaat voor het eerst naar de bovenbouw op de middelbare school en hij vindt het moeilijk zijn plek daar te vinden. Zijn zoektocht beschrijft hij aan de enige persoon die hij vertrouwt met zijn verhaal en dat is de lezer.

In het boek wordt dit verhaal verteld door middel van brieven van Charlie aan de lezer. Charlie heeft het al moeilijk met zijn overgang naar de bovenbouw, maar daarvoor had hij het al moeilijk met familiedrama’s en dergelijke. Gelukkig leert hij Sam en Patrick kennen uit de examenklas die hem beter de wereld om hem heen leren te begrijpen. The Perks of Being a Wallflower (of De belevenissen van een muurbloem, zoals het boek in het Nederlands heet) gaat simpel gezegd over het volwassen worden van een jongen die een moeizame jeugd achter de rug had. Met nadruk op simpel gezegd, want het gaat om nog véél meer dan dat.

Hoewel ik geen moeizame jeugd heb meegemaakt, heeft dit boek mij emotioneel erg geraakt. Niet alleen ging ik van Charlie houden als een jonger broertje, ik herkende ook veel in hem en andere personages (hoewel ik toch echt niet zulke dramatische dingen heb meegemaakt). Ouder worden is spannend en beangstigend ongeacht met welke problemen je te maken krijgt en Stephen Chbosky weerspiegelt dit prachtig in dit boek. De personages in The Perks of Being a Wallflower zijn stuk voor stuk bijzonder ook al komen sommigen maar een paar pagina’s voor.
Ook de schrijfstijl van Charlie is erg geloofwaardig. De ontwikkeling die hij doormaakt als persoon is ook herkenbaar in zijn manier van schrijven, hoe subtiel dan ook.

Wat bijzonder is aan de verfilming van dit boek is dat Stephen Chbosky, de auteur van The Perks, het ook heeft geregisseerd. En wie kan de essentie van een boek beter vastleggen in een film dan de auteur van het boek zelf? Ik keek daarom ook erg uit naar het zien van deze film. Toch had ik niet verwacht dat de film zo’n effect zou hebben op mij. Laten we het er op houden dat ik zo’n 15 minuten in mijn bioscoopstoel ben blijven zitten om te verwerken wat ik had gezien en zelfs toen nog met een brok in mijn keel de zaal uitliep.

Ik had niet verwacht dat Logan Lerman de rol van Charlie zó mooi zou kunnen spelen. Na het zien van The Three Musketeers had Lerman wel bewezen dat hij een grappige rol kon spelen maar ik was nog niet volledig overtuigd van zijn acteertalenten. Charlie is een complex personage en naar mijn idee heeft Logan Lerman hem perfect gespeeld. Hoewel ik hem in The Three Musketeers een leuke, nieuwe Zac Efron vond, wilde ik hem bij The Perks een knuffel geven en vertellen dat alles goed zou komen, net als bij het boek. Ook Emma Watson en Ezra Miller doen het geweldig in deze film. Hoewel hun personages niet zo complex zijn als die van Charlie, hebben zij ook zo hun tranentrekkende scènes. Bovendien voegen zij de nodige humor aan deze film toe.

Wat in de film duidelijker aanwezig is dan in het boek is dat het verhaal zich afspeelt in de jaren 90. Het boek was gepubliceerd in 1999 maar daar merk je niet bijzonder veel van. In de film merk je dit wel aan hoe mensen zich kleden (en dat niemand een mobiele telefoon heeft). In het boek wordt ook een aantal artiesten genoemd, maar soms zeiden die namen mij niet zo veel. Het voordeel van het medium film is dat je in zo’n geval simpelweg de desbetreffende muziek kan afspelen en hier werd ook volop gebruik van gemaakt in de film.

Ik heb gehuild en gelachen om The Perks of Being a Wallflower, zowel het boek als de film. Ik kan niet precies mijn vinger op leggen hoe, maar de toon van dit verhaal is positief en hoopgevend.

Ik kan wel nog duizenden woorden schrijven over dit boek en de verfilming. Ik vind het lastig om vast te leggen in woorden hoe geweldig ik ze vind en daarom wil ik maar door en door blijven schrijven om dat te proberen. Maar for your sake as well as mine, zal ik dit niet doen. Alsjeblieft, als je de kans krijgt, lees dit boek of kijk de film. Het liefst allebei. Je zal er geen spijt van krijgen.

Boek:
Titel: De Belevenissen van een Muurbloem
Auteur: Stephen Chbosky
Verschenen: 28-09-2012
Uitgever: Prometheus
Pagina’s: 256
ISBN: 9789044621594
Prijs: €14,95

Film:
Titel: The Perks of Being a Wallflower
Regie: Stephen Chbosky
Verschenen: 2012
Duur: 102 minuten

Heb jij dit boek gelezen of deze film gezien?

Beoordeling Hartje 5

6 thoughts on “Recensie: The Perks of Being a Wallflower

• Ik was inderdaad als speedy gonzales naar één van de weinige bioscopen gegaan waar die nog draaide, want lang heeft deze film in Nederland niet gedraaid. Maar als het goed is komt in februari de dvd al uit! 🙂

1. Pingback: Terugblik: januari 2013 | De Lady Library