Dubbele recensie: Stormgevaar – Elizabeth George

Recensie Boek

Becca kan de gedachten van anderen lezen en dat is lang niet altijd handig. Het blijkt zelfs gevaarlijk te zijn. Wanneer ze ontdekt dat haar stiefvader een moordenaar is, loopt ze zelf ook gevaar.

Becca’s moeder zorgt ervoor dat Becca een andere identiteit krijgt en stuurt haar naar een oude vriendin op een afgelegen eiland, zodat ze zich daar kan schuilhouden. Als ze echter op het eiland aankomt blijkt de vrouw net te zijn overleden… Vanaf dat moment is Becca op zichzelf aangewezen. Om te overleven sluit ze vriendschap met een paar eilandbewoners, maar als een van hen een mysterieus ongeluk krijgt, is alle aandacht opeens op Becca gericht, Wat als hierdoor haar ware identiteit bekend wordt?

Van A.W. Bruna kregen zowel Nina als ik een exemplaar van Stormgevaar door Elizabeth George toegestuurd om te recenseren, vandaar deze dubbele recensie!

ladyNina:
Sinds kort lees ik steeds meer andere boeken dan de leuke chicklits en dit is er één van. In Stormgevaar slaat Becca op de vlucht voor haar stiefvader, omdat ze zijn gedachten heeft gelezen en erachter is gekomen dat hij een zakenpartner heeft vermoord. Ze komt op het eiland Whidbey en moet proberen zo anoniem mogelijk te blijven. Maar dat is erg lastig als je betrokken raakt bij een ernstig en mysterieus ongeval.

Dit is het eerste YA-boek van Elizabeth George en meteen ook het eerste exemplaar wat ik van haar lees. Haar schrijfstijl vind ik goed, niet bijzonder maar het leest fijn weg. Er komen aardig wat personages in het boek voor, maar ze zijn allemaal een beetje oppervlakkig: een jaloers meisje, een jongen met gitaar en een populaire jongen. Ze ontwikkelen zich niet echt en dat terwijl er zelfs vanuit verschillende perspectieven wordt geschreven.
Toch bleef ik wel geboeid omdat de schrijfster steeds wat meer informatie geeft over het ongeval en je gewoon wilt weten wat er nou is gebeurd. Het einde vond ik helaas een beetje teleurstellend, een anti-climax kun je het wel noemen, maar ik ben benieuwd naar deel 2 van deze serie Het Fluistereiland, omdat ik zeker wil weten hoe het met Becca af gaat lopen.

ladyLuna:
Mijn mening sluit zich over het algemeen bij die van Nina aan. Op de schrijfstijl is inderdaad niets aan te merken, ondanks dat de schrijfster soms net iets te veel overbodige of oninteressante beschrijvingen geeft en gebruik maakt van onlogische beeldvormen. Persoonlijk vond ik vooral het begin van het boek het leukst, wanneer Becca zelf haar plan moet trekken om een goed verblijf te vinden op het eiland. Toen ze echt volledig ‘gesettled’ was begon ik het steeds moeilijker te vinden om door te lezen. Maar door de hints die George gaf bleef het toch interessant en verlangde ik naar het weten van de afloop, wat op zich dan wel weer een beetje teleurstellend was. Wat mij stoorde aan Stormgevaar was dat de personages slecht uitgewerkt en cliché zijn. Op uitzondering van de jaloerse Jenn zou ik de karakters van de belangrijkere personages niet uit elkaar kunnen halen. Ook mocht ik Becca helemaal niet graag, in mijn ogen is ze niet echt de meest intelligente persoon die er is, en ze is me net iets te naïef. Ik vind de titel bovendien slecht vertaald uit het Engels (‘The Edge of Nowhere’). Het boek is in het algemeen helemaal niet slecht, maar het had beter gekund.

stormgevaar

Titel: Stormgevaar (The Edge of Nowhere: Saratoga Woods)
Auteur: Elizabeth George