De Boekblogger Enquête 2012

Tumblr_mfqul5knqz1r45jg2o1_500_large

image source: weheartit.com

Het einde van 2012 staat alweer voor de deur en daarom heb ik speciaal voor jullie de Boekblogger Enquête van Craving Pages beantwoord. Ga er lekker voor zitten want het zijn een hele hoop vragen. En als je daarna nog niet uitgelezen bent, kan je de ingevulde enquêtes van Joany bij Craving Pages en andere boekenblogs lezen.

Terugblik
1. Wat was het beste boek dat je afgelopen jaar hebt gelezen?
Het beste boek dat ik afgelopen jaar heb gelezen is The Perks of Being a Wallflower (De belevenissen van een muurbloem) van Stephen Chbosky. Dit boek is zó mooi. Ik heb er bijna geen woorden voor. Dit boek is zo speciaal voor mij geworden. En dat zal je ook merken aan hoe vaak ik het noem in de rest van mijn antwoorden.

2. Welk boek heeft je het meest teleurgesteld het afgelopen jaar?
Het boek dat mij het meest heeft teleurgesteld dit jaar is Matched van Ally Condie. De synopsis van dit boek klonk super spannend en ik keek er heel erg naar uit om dit boek te lezen. Een paar maanden geleden was het dan zo ver en had ik het boek eindelijk in mijn handen gekregen. Maar na ongeveer twintig bladzijdes was ik het boek al zat. Ik wilde het zo snel mogelijk uitlezen, niet omdat ik het zo leuk vond, maar omdat ik er klaar mee wilde zijn. Om kort samen te vatten waarom ik het niks vond, ik mocht Cassia het hoofdpersonage echt niet. Ik was het niet eens met haar keuzes en ik vond haar gewoon niet leuk. Maar er zijn ook veel mensen die genoten hebben van het boek, dus waarschijnlijk zal het wel aan mij liggen.

3. Door welk boek was je het afgelopen jaar aangenaam verrast?
Ik was aangenaam verrast door het boek Dash and Lily’s Book of Dares dat ik onlangs gelezen heb. Dit boek is geschreven door Rachel Cohn en David Levithan die je misschien kent van Nick and Norah’s Infinite Playlist. Ik geloof dat dit boek nog niet vertaald is naar het Nederlands maar het taalgebruik is niet heel moeilijk. Ik denk dat met een beetje Engels je het al zal kunnen lezen. In het kort, David Levithan heeft de hoofdstukken over Dash geschreven en Rachel Cohn die van Lily. Dit boek is een schattig liefdesverhaal dat zich afspeelt in New York City rond kerst en oud & nieuw. Perfect voor deze tijd van het jaar dus.

4. Als je van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen slechts één titel aan mocht raden, welke zou dat dan zijn?
De belevenissen van een muurbloem. Hands down. Dit boek is echt een aanrader voor elke tiener om te lezen. Ondanks dat het geen dik boek is bespreekt het zo veel maatschappelijke problemen. De personages zijn stuk voor stuk heel duidelijk beschreven en daardoor kan je heel goed met ze meeleven. Het is een erg bijzonder boek dat ik het liefst aan iedereen zou willen geven. Nu alleen nog even de loterij winnen.

5. Wat is de beste boekenreeks die je het afgelopen jaar hebt ontdekt?
Ik heb eigenlijk niet zo veel nieuwe boekenreeksen gelezen dit jaar. Ik was begonnen aan de Matched trilogie, maar daar zal ik niet meer boeken van gaan lezen. Ik heb het eerste boek uit de Kronieken van de onderwereld gelezen. Deze serie is geschreven door Cassandra Clare en het eerste deel heet Stad van beenderen. De verfilming komt volgend jaar uit en ik was benieuwd waar de hype over ging. Het is geen nieuwe Hongerspelen voor mij, maar het was wel leuk om te lezen.

6. Welke fantastische schrijvers/schrijfsters heb je het afgelopen jaar ontdekt?
Ik heb twee schrijvers ontdekt waar ik nog geen boek van had gelezen. Beiden hebben ook nog maar één boek uitgebracht en ik verheug me al op eventuele toekomstige boeken. Deze auteurs zijn Stephen Chbosky en Jesse Andrews. Stephen Chbosky was al voorbij gekomen met zijn De belevenissen van een muurbloem. De verfilming van zijn boek is onlangs uitgekomen en wat erg bijzonder is is dat hij deze film ook heeft geregisseerd. Jesse Andrews heeft Me and Earl and the Dying Girl (Ik + Earl + de stervende Rachel) geschreven en dit boek kwam dit jaar uit. Ik heb dit boek al eerder genoemd in mijn Literary Dinner Party Tag omdat ik erg hard om de personages heb kunnen lachen (ondanks het serieuze onderwerp van dit boek).

7. Heb je dit jaar nog nieuwe genres verkend?
Ik geloof dat ik vorig jaar voor kerst de Hongerspelen heb gekregen. Dat was het eerste dystopische boek dat ik heb gelezen en daarna heb ik er nog veel meer gelezen. Dus ik heb dystopische YA verkend dit jaar.

8. Wat was het meest meeslepende, niet-neer-te-leggen boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Drie keer raden welk boek ik nu ga noemen? Inderdaad, De belevenissen van een muurbloem! Ik heb dit boek in één dag gelezen. Dit is niet zo heel bijzonder omdat het boek iets meer dan 200 pagina’s telt. Maar ik heb dit boek niet in het weekend of in een vakantie gelezen. Nee, ik moest die dag gewoon colleges volgen en huiswerk maken. Ik kon dit boek letterlijk niet neerleggen. Ik heb het gelezen in de trein, tussen het leren door en misschien zelfs op het toilet. Dit is geen boek vol met spannende actiescènes of iets dergelijks. Maar de verhaallijn had mij zo sterk te pakken dat ik móest weten hoe het af zou lopen.

9. Welk boek heeft volgens jou de allermooiste cover van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Het boek met de allermooiste cover is Me and Earl and the Dying Girl. Helaas heeft de Nederlandse vertaling van dit boek, Ik + Earl + de stervende Rachel, niet zo’n mooie cover.

Me and Earl and the Dying Girl                          Ik + Earl + de stervende Rachel

10. Wie is je favoriete personage uit alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Een boek dat ik nog niet genoemd heb is Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett. In dat boek zijn de personages erg helder beschreven en je leert ze erg goed kennen. Het is dan ook een nek-aan-nek race tussen Aibileen, Minny, Miss Skeeter, Miss Celia en zelfs Miss Hilly omdat het stuk voor stuk erg bijzondere personages zijn. Ik denk dat ik dan toch voor Aibileen ga omdat haar verhaal mijn hart echt heeft gebroken. Zo. Zielig.

11. Welk boek heeft de grootste indruk op je gemaakt in 2012?
De belevenissen van een muurbloem. Ik geloof dat mijn punt wel duidelijk is. Maar Een keukenmeidenroman staat zeker op de tweede plaats.

12. Welk boek had een scene die je zo enthousiast maakte, dat je niet kon wachten om er iemand over te vertellen? (Pas op voor Spoilers!)
Hoewel het al bijna een jaar geleden is sinds ik deze boeken heb gelezen, kies ik denk ik voor alle gebeurtenissen in de Hongerspelen trilogie. Elke keer gebeurde er weer iets wat ik wel van de daken kon schreeuwen. Maar dat deed ik natuurlijk niet.

13. Wat is je favoriete relatie uit een boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen? (romantisch, vriendschappelijk, o.i.d.)
Mijn favoriete relatie komt uit Ik + Earl + de stervende Rachel. Greg en Earl zijn niet echt je typische BFF’s. Hun vriendschap is ongewoon, maar ze zijn zo ongelooflijk grappig samen. Vooral door hun gesprekken lach ik in een deuk.

14. Wat is het beste boek dat je hebt gelezen gebaseerd op niets meer dan een recensie van iemand anders?
Ik had nog nooit van Ik + Earl + de stervende Rachel gehoord totdat ik een video-recensie bekeek op youtube van Raeleen. Zij was zo enthousiast over dit boek dat ik het moest lezen. Haar filmpje kan je hier bekijken.

15. Welk boek zou je het liefst terug willen zien in de bios? En met wie in de hoofdrollen?
Veel boeken die ik gelezen heb het afgelopen jaar, zijn al verfilmd. Denk aan Perks of Being a Wallflower, the Hunger Games, the Help en City of Bones (die volgend jaar in de bios komt). Als ik er dan toch één moet kiezen, kies ik voor Dash and Lily’s Book of Dares. En dan wil ik wel de rol van Lily spelen. Maar als ik een professionele actrice moet kiezen voor de hoofdrollen ga ik voor Selena Gomez als Lilly en een jonge Zac Efron als Dash.

Boeken en bloggen
16. Wat is je favoriete boekenblog van 2012?
Ik ben nog niet heel erg bekend in de boekenblogwereld, ik heb nog veel te ontdekken. Ik kijk graag op de website van Sanne, booksandquills.blogspot.nl, en ook naar haar filmpjes op youtube kijk ik graag. Ook de blog van Kim, adutchieonbooks.blogspot.nl, lees ik graag.

17. Welke review, die je het afgelopen jaar hebt geschreven, is je favoriet?
Zoals jullie misschien al weten heb ik nog niet zo heel veel recensies geschreven. Maar als ik dan toch een favoriet moet kiezen, kies ik mijn recensie voor de film The Three Musketeers alleen al omdat ik die film erg leuk vind. Niet zo leuk als Pirates of the Caribbean, maar alsnog erg leuk.

18. Wat is je favoriete boekige-ontdekking van het afgelopen jaar? (website, winkel, wat dan ook. Als het maar met boeken te maken heeft.)
Zonder enige twijfel is dat het ontdekken van thebookdepository.co.uk. Dat is een webshop die voor ongelooflijk lage prijzen Engelstalige boeken verkoopt én gratis verzend. Ik lees vooral in het Engels en dankzij hun lage prijzen heb ik extra veel boeken kunnen kopen dit jaar.

19. Wat is jouw mooiste boekenblog-moment van 2012.
Mijn mooiste boekenblog-moment van dit jaar was dat ik bekroond werd als één van de ladies van de Lady Library. Ik vind het heel leuk om voor jullie te schrijven en om samen te werken met mijn mede-ladies.

20. Heb je meegedaan aan challenges het afgelopen jaar?
Nee maar ik ga dit jaar een poging wagen aan de 50 boeken challenge!

Vooruitblik
21. Aan welk boek ben je het afgelopen jaar niet toegekomen en staat nu bovenaan je to read lijstje voor volgend jaar?
The Casual Vacancy (Een Goede Raad) van J.K. Rowling. Momenteel lees ik drie of vier boeken tegelijkertijd, maar als ik daar één van uit heb, begin ik gelijk aan deze. Ik heb dit boek speciaal bewaard voor de kerstvakantie.

22. Naar welk boek dat wordt verwacht in 2013 kijk je het meest uit?
Eerlijk gezegd ben ik net erg op de hoogte van wat er allemaal volgend jaar uit zal komen. Maar een boek wat ik dolgraag wil lezen is My Name is Rapunzel van K.C. Hilton. Het volgende staat op goodreads.com: “Fairy tales are for children. My name is Rapunzel and I will tell you my story. I will tell you the truth.” Klinkt dat niet ongelofelijk spannend?! Alleen dat en de cover van het boek zijn zover bekend.

23. Wat hoop je in 2013 te bereiken met lezen/bloggen?
Ik ben pas een paar maanden bezig met bloggen, dus ik hoop meer op mijn gemak te komen met bloggen. Ik vind het niet heel moeilijk om te schrijven, maar ik vind het plannen van het lezen van boeken, het kijken van films en het schrijven van recensies wel lastig. Dus ik hoop daar beter in te worden.

24. Naar welke boeken-events van 2013 kijk je het meest uit?
Ik ben nog niet zó bekend in de boekenwereld dat ik überhaupt weet welke events er in 2013 zullen plaats vinden. Telt het boekenfestijn ook? Die zal begin februari plaats vinden in Ahoy en daar hoop ik heel veel boeken te scoren voor heel weinig geld.

25. Doe je volgend jaar mee aan boeken-challenges? Zo ja, aan welke?
Zoals ik al hierboven schreef ga ik dit jaar voor het eerst meedoen aan een challenge. Ik ga proberen 50 boeken dit jaar te lezen. Ik heb altijd al veel gelezen, maar nooit bijgehouden hoeveel boeken ik precies per jaar lees. Sinds augustus houd ik bij via goodreads.com wat ik lees. En sinds augustus heb ik 14 boeken gelezen, dus ik gok dat ik die 50 boeken niet helemaal zou halen dit jaar. Maar we zullen zien hoe ik het volgend jaar zal gaan doen.

Ik hoop dat je het leuk vond om mijn antwoorden op de Boekenblogger Enquête 2012 te lezen. Als jij de Enquête ook hebt ingevuld zouden we het heel leuk vinden als je een linkje in de comments achter laat.

Liefs

3 thoughts on “De Boekblogger Enquête 2012

Geef een reactie

