Recensie: De tweeling

Recensie De Tweeling

Na de dood van hun ouders wordt de kleine tweeling Lotte en Anna op abrupte wijze gescheiden. Lotte groeit op in Nederland en Anna in Duitsland. Twee geheel verschillende werelden. Kort voor de Tweede Wereldoorlog vinden zij elkaar in Duitsland terug. Het weerzien loopt op een teleurstelling uit. Door hun verschillende ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog groeien zij verder uit elkaar. Anna trouwt een SS-er, Martin, en Lotte’s Joodse verloofde David wordt afgevoerd naar Auschwitz. Als Anna en Lotte elkaar na de oorlog weer zien is de breuk definitief. Vijftig jaar later treffen Lotte en Anna elkaar in Spa. Is een verzoening tussen de hoogbejaarde tweelingzusters nog mogelijk?

Deze film heb ik gekeken voor school. Ook het boek De tweeling heb ik hiervoor gelezen. Persoonlijk houd ik niet zo van oorlogsfilms. Veels te veel geweld en al die zielige gebeurtenissen. Nee, dat is niet helemaal mijn ding. Geef mij maar een romantische komedie. De tweeling heeft mij toch aangenaam verrast. De film begon al meteen heftig, toen de twee zusjes met bruut geweld uit elkaar werden gehaald. Ik vond het zo zielig om te zien, omdat ze beide machteloos stonden. Ze gaan beiden een compleet verschillend leven leiden. Hun ‘nieuwe’ ouders zorgen ervoor dat ze niet in contact met elkaar kunnen komen. Beiden schrijven ze elkaar meerdere brieven, maar deze worden allemaal achtergehouden.
Vanaf het moment dat de zusjes elkaar in het kuuroord ontmoeten, beginnen de herinneringen. De hele film is opgebouwd uit de herinneringen van Anna en Lotte. Hun wegen kruisen elkaar een paar keer in de herinneringen, maar deze ontmoetingen lopen niet altijd even soepel.
Ik had het boek eerst gelezen en daarna de film gekeken. Het boek ontroerde mij niet zo zeer, maar de film wist dat wel te doen. Het einde vond ik echt aangrijpend. Hoe het precies afloopt, ga ik niet verklappen. Misschien is het makkelijk te raden, maar ik zou zeggen: ga het zelf zien!

Mijn mening over oorlogsfilms is door deze film zeker veranderd. Het is een film die zeker waard is om te kijken.

Titel: De tweeling
Regie: Ben Sombogaart
Verschenen: mei 2003
Duur: 129 minuten
Prijs: 7,99
Bestel op Cosmox.nl

Heb jij deze film ook gezien? Wat vond jij ervan?
Beoordeling Hartje 3

Liefs

3 thoughts on “Recensie: De tweeling

  1. Ik vind deze film heel erg leuk! Wat heb jij een leuke blog, ik ben je meteen gaan volgen met bloglovin. Hopelijk neem je ook
    eens een kijkje op mijn blog!
    Liefs

Geef een reactie

