Handig programma: yWriter

Chapter

bron: Weheartit

Al vanaf jongs af aan, nog voordat ik kon schrijven, verzin ik verhaaltjes. Het begon met korte verzinsels en het is uitgegroeid tot het proberen schrijven van een lang en goedlopend verhaal. En ja, dat is lastig. Tijdens de National Novel Writing Month (NaNoWriMo) afgelopen november stuitte ik op een groot probleem: chaos! Tegen de tijd dat ik bij bladzijde dertig was aanbeland kon ik door de bomen het bos niet meer zien. Want hoe voelde de hoofdpersoon zich nou in hoofdstuk twee? En wie waren er bij de vechtpartij in hoofdstuk vijf betrokken?

Halverwege de maand heb ik mijn verhaal ‘aan de kant gelegd’ (voor zover dat lukt op een laptop) en deze week ben ik er weer naar gaan kijken. De losse kladblaadjes werden weer uit de kast getrokken en mijn extra documentje geopend. En weer belandde ik in een grote chaos. Maar, wie zoekt zal vinden, dankzij het programma yWriter heb ik het allemaal weer op een rijtje!

In het programma yWriter creëer je hoofdstukken met scènes, karakters en locaties. In het begin vond ik het een beetje onwennig, want waar moest ik beginnen? Ik had natuurlijk al mijn document waar ik één november vrolijk aan was begonnen, dus ik startte met knippen en plakken van de scènes terwijl ik ondertussen de goede personages eraan toevoegde. Zo kun je makkelijk zien wie er bij welke gebeurtenis betrokken is en waar het zich afspeelde. Toch schrijf ik het liefst mijn verhaal gewoon in Word, waarschijnlijk omdat ik daar zo aan gewend ben. Maar als ik een stuk heb geschreven kopieer en plak ik het naar yWriter omdat ik daar een goed overzicht heb van mijn verhaal. En bovendien heb ik zo toch nog een back-up voor als één van de programma’s, yWriter of Word, er plotseling mee stopt.

Ik vind yWriter dus echt een geweldig programma! Weg alle rondslingerende kladpapiertjes en tientallen documenten, maar gewoon alles bij elkaar. Echt een aanrader voor elke schrijver, beginner of gevorderd. Ik ben erg benieuwd wie van onze volgers het programma ook gebruikt! Laat het ons weten.

Klik hier om naar de website van yWriter te gaan!

Liefs

8 thoughts on “Handig programma: yWriter

  1. Pingback: Nieuws uit Boekenland #4 | De Lady Library

  2. Pingback: Write Now! – Schrijfwedstrijd voor jongeren | De Lady Library

  3. Het lijkt me handig en heb het al gedownload, maar… het is Engels, en mijn Engels is niet very good… Weet iemand toevallig of er ook zoiets verkrijgbaar is in het Nederlands?
    Wat een leuke blog, ik ga volgen!

    • Ik vind persoonlijk dat het Engels niet echt storend is, het is niet heel moeilijk te begrijpen. Misschien zou je eens kunnen Googlen op een handleiding? Volgens mij zijn er ook wel Nederlandse programma’s, maar ik kan er zo snel niet één vinden.
      Dankjewel! 🙂

Geef een reactie

