Recensie: Delirium Amoris – Lauren Oliver

Recensie Delirium Amoris

Lena leeft in een wereld waar verliefd zijn verboden is. Van iemand houden wordt gezien als een ernstige ziekte die dodelijk kan uitpakken. Daarom moet iedereen voor hun achttiende verjaardag een procedure ondergaan waardoor je geen liefdesgevoelens meer kan ervaren.
Lena telt de dagen af tot zij de procedure mag ondergaan. De procedure sloeg bij haar moeder niet aan met de gevolgen dat haar moeder gek werd en zelfmoord pleegde. Daardoor is Lena bang voor liefde en wil ze niets liever dan zo snel mogelijk genezen worden. Totdat ze zelf verliefd wordt.

Het concept van Delirium Amoris, een wereld waar liefde verboden is omdat men denkt dat het een dodelijke ziekte is, klinkt zo gruwelijk dat het interessant wordt om er over te lezen. De inwoners van deze wereld geloven echt in de gevaren van liefde en hebben daar interessante argumenten voor.

Wat vooral dit boek sterk maakt is de geloofwaardigheid van Lena. Zij is helemaal geen sterke meid die een opstand op poten zet zoals we dat verwachten in dystopische boeken. Lena is net als iedereen bang voor de liefde en wil de procedure zo snel mogelijk ondergaan. Dat maakt dit boek extra sterk omdat het niet voorspelbaar is wat er gaat gebeuren en het geeft het boek een hoog geloofwaardigheidsgehalte.

Daar komt dan nog bij dat Lena te maken krijgt met haar eerste verliefdheid. Haar onzekerheid en angst voor die verliefdheid is verrassend relateerbaar want meeste lezers zullen zich ook zo gevoeld hebben bij hun eerste verliefdheid.

Delirium Amoris is een spannend boek waardoor je ook je eigen vrijheid extra leert te waarderen.

Titel: Delirium Amoris
Auteur: Lauren Oliver
Verschenen: Valentijnsdag 2012
Uitgever: The House of Books
Pagina’s: 432
ISBN: 9789044332834
Prijs: ā‚¬Ā 17,95
Bestel op Cosmox.nl

Een wereld zonder liefde, ik kan mij bijna niet voorstellen hoe verschrikkelijk dat zou zijn. Wat lijkt jou het ergst aan een wereld zonder liefde?

Beoordeling Hartje 4

Liefs

3 thoughts on “Recensie: Delirium Amoris – Lauren Oliver

  1. Ik heb dit boek nog steeds in mijn kast staan en nog steeds niet gelezen!
    Wat ik het ergste zou vinden aan een wereld zonder liefde, is dat ik dan geen relatie meer zou hebben met mijn vriend D: Dat kan ik me gewoon niet voorstellen.

Geef een reactie

