Recensie: Robijnrood – Kirstin Gier

Waarom is niemand in haar familie normaal?! Gek wordt de zestienjarige Gwendolyn van haar strenge oma lady Arista, haar bemoeizuchtige tante Glenda en vooral haar arrogante nichtje Charlotte. Maar vooral van alle geheimen in haar eigenaardige familie… Alles wordt anders als ze op een dag plotseling terechtkomt in het Londen van honderd jaar geleden. Wanneer ze gelukkig ook weer snel naar haar eigen tijd terugspringt, wordt duidelijk dat zijzelf het allergrootste geheim van de familie is. Gwendolyn komt terecht in een wereld van tijdreizen, prachtige kostuums, een geheim genootschap, een machtige graaf en vooral ook… de knappe Gideon. En ze komt erachter dat het niet handig is om dwars door alle eeuwen heen ook nog verliefd te worden…

Al vanaf het moment dat ik Robijnrood uit het rek van de bibliotheek pakte, was ik betoverd. De kaft alleen al was mega gaaf en toen ik het achterkantje las was ik gelijk nieuwsgierig. Ik had al veel goede verhalen gehoord over dit boek dus ging het met mij mee naar huis.

Het verhaal begint met een super mysterieuze proloog, je bent gelijk nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Het was dan ook een beetje een teleurstelling dat het ‘echte’ boek vervolgens helemaal niet doorgaat op de proloog, maar dat maakt het eigenlijk allemaal juist nog spannender en interessanter.

Het boek zelf is erg leuk opgebouwd. Het boek begint dus met de mysterieuze proloog, vervolgens de gewone hoofdstukken en tot slot weer een mega spannende epiloog. Maar.. Iets wat ik altijd heel erg leuk vind in een boek: tussen elk hoofdstuk zit een leuk extraatje. De ene keer een stukje gedicht dat bij het verhaal past, de andere keer een stuk brief van een bepaald personage en ga zo maar door. Er zit dus telkens een leuk extraatje: iets wat met het verhaal te maken heeft, maar dus niet het verhaal zelf. Dit maakt het voor mij nog leuker om dit boek te lezen.

Het verhaal is zoals al eerder gezegd erg spannend en mysterieus. Het leest erg makkelijk en de letters zijn groot. Dat vind ik altijd fijn, aangezien ik vaak ’s avonds in bed lees. Ik ben dan vaak al een beetje slaperig en als de letters dan lekker groot zijn, hoef ik niet zoveel moeite te doen om ze te kunnen lezen. 🙂 De karakters zijn allemaal erg grappig en goed opgezet. Gwendolyn is een heerlijk personage waarin ik mezelf erg kan herken. En Gideon is.. tja, gewoon Gideon. Eens een keer een iets andere prins op het witte paard.

Dit alles bij elkaar zorgde ervoor dat ik het liefste ín dit boek was gaan zitten, het verhaal in me op wilde zuigen en het boek zo snel mogelijk uit wilde hebben. Toen ik het uit had, heb ik ook gelijk het tweede deel besteld zodat ik snel verder kon lezen over Gwendolyn en Gideon.

Titel: Robijnrood
Auteur: Kerstin Gier
Verschenen: 12 februari 2011