Recensie: The Broken Circle Breakdown

‘The Broken Circle Breakdown’ vertelt de love story tussen Elise en Didier. Zij heeft haar eigen tattooshop, hij speelt banjo in een bandje. Het is liefde op het eerste gezicht, al zijn de verschillen groot. Hij praat, zij luistert. Hij is overtuigd atheïst, tegelijk ook een naïeve romanticus. In haar nek staat een kruis getatoeëerd, toch is ze de nuchterheid zelve. Wanneer dochtertje Maybelle geboren wordt, is hun geluk compleet. Maar als Maybelle zes is, wordt ze ernstig ziek. Didier en Elise reageren totaal verschillend, Maybelle laat hen echter geen keuze: Didier en Elise moeten samen voor haar vechten. Raak je daar samen door als je zo verschillend bent? Of laat de liefde je in de steek als je ze het meest nodig hebt?

The Broken Circle Breakdown, de Vlaamse openingsfilm voor het filmfestival in Gent, ben ik met mijn school gaan kijken. Ik had er veel zin in, want de kritieken zijn erg lovend.

De film loopt helemaal niet chronologisch, maar dat is net het leuke eraan. Vaak worden er flashbacks en flashforwards tussengegooid, wat aanvankelijk een beetje verwarrend is, maar je went eraan. Naarmate het verhaal vordert, worden meer dingen duidelijk en soms zelfs worden de kleinste opmerkingen verklaard. Dat is ook de reden waarom je je totaal niet gaat vervelen bij deze film. Je bent steeds nieuwsgierig naar de gebeurtenissen die in de flashforwards of flashbacks voorkomen.

The Broken Circle Breakdown is wel geen film om te kijken als je vrolijk wilt zijn. Het is heel zwaar, erg realistisch en diep, en als dat niet je ding is, dan raad ik het je aan het niet te kijken. Ik heb verscheidene keren de tranen van mijn gezicht moeten vegen van ontroering en verdriet. Het is dat soort film waar je achteraf stil van bent. Filosofisch bijna. Toch komt er af en toe een vleugje humor in voor. Ook staat de country-muziek in de soundtrack heel erg in contrast met de zwaarheid van de film, maar net daarom fleurt het allemaal een beetje op.

Kortom, The Broken Circle Breakdown, een hele mondvol, is een film waar tranen zullen vloeien maar af en toe een glimlach je gezicht zal sieren. Bij mij haalt de film vast een plaatsje in mijn oneindige lijst van favoriete films, maar is dat bij jou ook zo? Misschien spreekt een Belgische film je niet meteen aan, maar ik zou hem toch een kans geven als je van drama en tragedie houdt.

Titel: The Broken Circle Breakdown
Regie: Felix van Groeningen
Verschenen: Oktober 2012