Recensie: Witte Kat – Holly Black

Cassel komt uit een familie van vloekwerkers – mensen die de macht hebben om met slechts een vingeraanraking emoties, herinneringen, geluk of zelfs een heel leven te veranderen. Cassel is geen vloekwerker en de enige normale in de familie. Op een klein detail na: drie jaar geleden heeft hij zijn beste vriendin Lila vermoord.

Sindsdien heeft Cassel zijn uiterste best gedaan om op te gaan in de menigte en een zo normaal mogelijk leven te leiden. Maar er komen barstjes in zijn façade door terugkerende nachtmerries, waarin telkens een witte kat verschijnt. Cassel ontdekt meer en meer verontrustende dingen en vermoedt dat hij deel uitmaakt van een enorme zwendelarij. Om achter de waarheid te komen, moet Cassel zijn familie te slim af zijn.

Ik was al een tijdje in een boekenwinkel aan het struinen en pakte wat willekeurige boeken uit het rek. Zo trok ik ook dit boek uit het rek, want de kaft trok mijn aandacht. Het zag er mysterieus uit en ik was benieuwd naar waar het over zou gaan. Toen ik de achterkant gelezen had, heb ik het boek meteen gekocht. En dat is maar goed ook!
Dit boek sleept je mee in de wereld van Cassel, de wereld van de vloekwerkers. Met de moord op zijn beste vriendin op zijn geweten, probeert hij zo normaal mogelijk te leven. Maar als enige lid van de familie die geen vloekwerker is, wordt hij door zijn broers al zijn hele leven buiten gesloten en ze houden dingen voor hem achter. Hij heeft ermee leren leven, maar opeens veranderen er dingen. Hij begint weer te slaapwandelen en wordt door een witte kat het dak op geleid in zijn droom. De kat verteld hem dat hij de enige is die de vloek op kan lossen. Zo komt deze witte kat nog een paar keer voor in zijn dromen en Cassel komt voor een groot raadsel te staan dat hij moet oplossen.
In het begin moet je even wennen aan deze nieuwe wereld van magie. Maar zodra je het begrijpt, kan je het boek niet meer opzij leggen. Bijna elk hoofdstuk eindigt wel met een cliffhanger en daardoor moet je haast wel het volgende hoofdstuk nog even lezen. En die daarna. En die daarna.. Molly Black zorgt ervoor dat je om de tuin wordt geleid door je te laten denken dat er steeds andere daders zijn. Pas aan het einde kom je erachter hoe het nou echt in elkaar zit en dat maakt dit boek zo lekker mysterieus. Wel wordt er in dit boek best wat geweld beschreven, maar erg heftig is het niet.
Witte kat is het eerste deel van een trilogie over de vloekwerkers, dus de andere delen zullen nog wel in een recensie volgen. Want dit boek raad ik je zeker aan!

Titel: Witte kat
Auteur: Molly Black