Recensie: Keeping Mum

De Engelse priester Walter die het altijd heel druk heeft, heeft totaal niet in de gaten dat zijn gezin in het honderd loopt. Omdat hij niet veel aandacht meer heeft voor zijn vrouw Gloria, gaat zij vreemd en maakt ze plannen om ervandoor te gaan met haar minnaar. Zijn tienerdochter Holly heeft om de zoveel dagen een nieuw vriendje en zijn zoon Petey wordt op school gepest door een groep jongens. Dit allemaal tot de nieuwe huishoudster Grace arriveert en bij hen intrekt. Zij is erg behulpzaam en probeert iedereens problemen op te lossen. Maar is ze wel wie ze zegt dat ze is?

Ik heb deze film al verschillende keren gezien, maar elke keer moet ik wel weer lachen om de zwarte humor en het sarcasme erin. Deze film blijft me amuseren. Ik vind het leuk dat het dorpje waar de familie woont heel vredig en rustig is, maar toch iedereen zijn of haar eigen problemen heeft, zoals in het echt. Deze film is voor een groot deel realistisch en niets is perfect, zoals bij sommige andere films. Hij oogt heel gezellig en mooi, maar het zit toch vol met zaken die niet echt bestemd zijn voor het daglicht. Ondanks dat, vind ik dat de film het label familiefilm wel waard is. Er komen veel mooie en tedere momenten in voor.
Wat ik het leukst vind aan deze film, zijn de personages. Hun karakters lopen helemaal uit elkaar en ze hebben allemaal wel hun gebreken en geheimen. De prestatie van de acteurs is geweldig, vooral die van Maggie Smith (de huishoudster). Ik vind haar een fantastische actrice in alle rollen die ze speelt. Maar haar personage zelf is fantastisch. De zorgzame, beleefde en vriendelijke huishoudster die wel een donker geheim heeft en blijkbaar maar niet beseft dat haar eigen manieren en beweegredenen niet altijd even juist zijn.
De rol van de priester wordt ook heel overtuigend gespeeld. Het is trouwens erg vreemd om Rowan Atkinson (de priester) die normaal rollen speelt als Mr. Bean eens een normale rol te zien vertolken.
Het decor en de omgeving is prachtig en de huizen zijn heel gezellig en schattig. Dat helpt heel goed bij de gezelligheid van de film. De soundtrack van de film past er ook erg goed bij, en het wordt net op de juiste momenten gespeeld waardoor de luguberheid erg versterkt wordt.
Deze zwarte komedie is zeker een aanrader voor een gezellig avondje in het gezin.

Titel: Keeping Mum
Regie: Niall Johnson