Recensie: Achtste-Groepers Huilen Niet

De stoere Akkie (Hanna Obbeek) zit in groep 8 en is helemaal wild van voetbal. Tijdens schooltijd wordt haar klas door juf Ina (Eva van der Gucht) klaargestoomd voor belangrijke zaken zoals de Citotoets, het schoolkamp en de finale van het schooltoernooi. Na schooltijd gaat ze het liefst voetballen met haar klasgenoten. Het kan haar niets schelen dat Joep (Nils Verkooijen) voetbal geen sport voor meisjes vindt. Ze is er hartstikke goed in en kan Joep makkelijk aan.
Maar dan wordt Akkie ziek. Gelukkig krijgt ze veel steun van haar klasgenoten en juf Ina. Ondanks het verdriet kan de optimistische Akkie het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Als het ernaar uit ziet dat ze het voetbaltoernooi moet missen, bedenkt Joep een cool plan voor haar.

Deze film werd me aangeraden door een vriendin, die me vertelde dat ze niet kon stoppen met huilen na het zien van deze film. We besloten hem samen nog een keer te kijken, maar het begin viel me een beetje tegen. Het leek me allemaal een beetje kinderachtig, dat voetballen op een veldje en de lesjes taal en rekenen. Maar na het eerste kwartier kon ik niet meer stoppen met kijken. Het verhaal dat erachter zit is zo meeslepend en ontroerend. Het is allemaal heel geloofwaardig.
Bijna iedereen in deze tijd kent wel iemand die aan kanker heeft geleden. Het inleven in de klasgenoten, ouders en juf van Akkie is dan ook niet moeilijk. Maar door deze film krijg je ook de kijk op hoe een kankerpatiënt met haar ziekte om zou kunnen gaan. Het is ontroerend hoe Akkie blijft vechten om te overleven en blijft doorzetten tijdens zelfs de moeilijkste periodes. In dit verhaal kan je je heel goed inleven en huilen is haast wel gegaraneerd!

Titel: Achtste-Groepers Huilen Niet
Regie: Dennis Bots
Verschenen: 15 februari 2012-07-11