Recensie: Pretty Little Liars #1 & #2 – Sara Shepard

Het verhaal gaat over vijf meisjes, Aria Montgommery, Hanna Marin, Emily Fields, Spencer Hastings en Alison DiLaurentis. Op een dag aan het einde van hun schoolperiode hebben ze een sleepover. Die dag verdwijnt Alison spoorloos. Één jaar later zijn de beste vriendinnen helemaal uit elkaar gegroeid en hebben ze nieuwe vrienden. Aria verhuisde zelfs naar IJsland met haar ouders en haar broer. Maar wanneer Aria een jaar later terugkeert naar Rosewood krijgen ze ineens rare berichtjes van iemand die zich ‘A’ noemt. A dreigt hun levens te verwoesten door geheimen openbaar te maken die enkel Alison kon weten. Is A Alison, hun beste vriendin die een jaar geleden verdwenen is? Of is A degene die verantwoordelijk is voor Alison’s verdwijning? De 4 meisjes komen hierdoor weer samen en proberen uit te zoeken wie A werkelijk is. Lukt het hen A te ontmaskeren of is A hen te vlug af?

Deze recensie gaat over de eerste twee boeken uit de Pretty Little Liars serie: Mooie meisjes hebben soms gruwelijke geheimen (#1) en Zijn je beste vriendinnen te vertrouwen? (#2). Een recensie over de TV-serie Pretty Little Liars is er al gemaakt, klik hier om die recensie te lezen. Het eerste boek is exact hetzelfde als de eerste paar afleveringen van de TV-serie. Het tweede boek loopt eerst nog wel gelijk met de serie maar het einde is heel anders en totaal niet het einde dat je wíl hebben als je de serie ook kijkt. De boeken zijn best wel leuk, maar ik vind de TV-serie véél beter. Alle karakters zijn een beetje vervormt tegenover het beeld dat ik me al gevormd heb bij de TV-serie. En ineens werd mijn favoriete karakter, Hanna Marin, uit de serie heel anders beschreven. Nee, ik ben niet erg overdonderd na het lezen van deze boeken, dat had ik altijd wel na een aflevering van de TV-serie. De boeken zijn een beetje in een deprimerende sfeer geschreven, de serie is veel vrolijker met meer humor.
Al met al de eindconclusie: zeker geen slechte boeken, maar als je de TV-serie ook kijkt zullen deze boeken je waarschijnlijk een beetje tegenvallen. Jammer!

Titel: Pretty Little Liars: Mooie meisjes hebben soms gruwelijke geheimen
Auteur: Sara Shephard