Recensie: Date Met De Dood – Charlaine Harris

Sookie Stackhouse is een serveerster met een speciale gave – ze kan gedachten lezen – wat soms heel vermoeiend is en soms heel erg van pas komt. Alleen bij Bill Compton, de nieuwkomer in het dorp op wie ze halsoverkop verliefd wordt, wil het niet lukken, terwijl ze juist over hém meer te weten zou willen komen. Ook al omdat hij er een griezelig stel vrienden op na houdt. Als een van Sookies collega’s wordt vermoord, kijkt iedereen dezelfde kant op. Naar Bill. Er wordt zelfs gefluisterd dat Sookie wel eens zijn volgende slachtoffer zou kunnen worden. Want alle betrokkenen is één ding duidelijk: Bill Compton is een man met duistere geheimen.

Het is inmiddels al een aantal jaar geleden dat ik dit boek voor het eerst heb gelezen, maar het blijft nog altijd een van mijn favorieten. Ik heb het boek toen gekocht omdat ik al een tijdje de serie volgde die erop gebaseerd was, en ik het altijd leuk vond om boeken te lezen die bij een serie hoorden. In het begin was het even verwarrend, want het verhaal begint best wel plotseling, maar een paar pagina’s verder wordt alles beschreven, en leer je ook het hoofdpersoon kennen. Het boek is iets voor mensen die toch wel van horror houden, al is het niet heel extreem, maar toch zijn sommige dingen vrij bloederig. Sommige mensen zouden denken dat het net zo’n serie is als Twilight, maar dat is het zeker niet. Er zit een heel andere werkelijkheid aanvast, en ook zijn de vampiers echte vampiers, bloeddorstig en kil, al krijg je daar niet echt heel gedetailleerd iets van mee. Het boek is vanuit Sookie, het hoofdpersoon, geschreven en vaak krijg je ook haar gedachtengang door, die vaak sarcastisch is en het boek af en toe ook nog grappig maakt. Ik zelf vind het boek een echte aanrader, maar ik denk wel dat het een boek is die je echt moet liggen, zowel qua schrijfstijl als qua verhaallijn. Maar toch is het boek zeker waard om eens een keer te lezen!

Titel: Date Met De Dood
Auteur: Charlaine Harris
Verschenen: maart 2011