Recensie: Vergeten – Cat Patrick

Elke avond dat de zestienjarige London Lane naar bed gaat, wordt haar geheugen van die dag gewist. De volgende ochtend kan London zich alleen de gebeurtenissen uit haar toekomst ‘herinneren’, en de mensen die daar een rol in zullen spelen. Om zich te kunnen redden in haar vriendschappen en het middelbareschoolleven, verlaat London zich op briefjes, haar telefoon en een goede vriendin. Ze kan zich van nature goed aanpassen, en probeert haar geheugenverlies dan ook te beschouwen als een onontkoombaar feit in plaats van als een aandoening. Maar wanneer London verontrustende flashbacks krijgt, of eigenlijk vooruitblikken, beseft ze dat, om het heden en de toekomst te kunnen begrijpen, ze de mysteries van haar verleden moet zien te ontrafelen. En heeft ze nu wel of niet gezoend met de liefde van haar leven?

Toen ik in de boekenwinkel liep en dit boek zag, vond ik de cover erg mooi. Maar wat mij nog meer aansprak was de zin die erop stond: ‘Ik herinner me mijn toekomst, maar niet mijn verleden’. Ik werd meteen nieuwsgierig naar het boek.Toen ik eenmaal begon met lezen heb ik het boek aan een stuk uitgelezen. Het feit dat London, de hoofdpersoon, elke nacht haar geheugen verliest vond ik erg origineel, maar ik had ook medelijden met haar. Elke nacht om precies 4.33 wordt haar geheugen gewist. De oorzaak hiervan is een auto-ongeluk. Ik zou het me niet kunnen voorstellen hoe het moet zijn om je elke dag af te vragen wie iedereen is en waar je je bevindt. Ze leeft van haar notities, schrijft ze iets niet op, dan weet ze niets meer. Elke ochtend moet ze haar notities uit haar hoofd leren om te zorgen dat ze niet voor onaangename verassingen komt te staan. Dan ontmoet London op een dag Luke. Ze worden verliefd op elkaar maar er gaat iets fout met haar aantekeningen en daardoor herinnert ze hem niet meer. London komt erachter dat haar moeder en Luke dingen voor haar verborgen hebben gehouden. Toen aan het einde het hele verhaal bij elkaar kwam, was ik teleurgesteld dat het boek was afgelopen. Ik had het idee dat niet alle vragen waren beantwoord. Het was gewoon nog niet helemaal af voor mijn gevoel. Misschien betekend het een vervolg? Als ik eerlijk ben denk ik van niet, maar hopen mag altijd toch?

Titel: Vergeten
Auteur: Cat Patrick
Verschenen: augustus 2011
Uitgever: Boekerij
Pagina’s: 256
ISBN: 9789022555217

Heb jij dit boek ook gelezen? Of ga je het na deze recensie lezen? Laat het ons weten!

4 thoughts on “Recensie: Vergeten – Cat Patrick

  1. Dit is grappig, ik las net op een andere blog een recensie van een boek waarin het hoofdpersonage ongeveer hetzelfde soort geheugenverlies had! Daarbij dacht ik: die wil ik lezen. Maar nu ik jou recensie heb gelezen denk ik: laat die andere maar zitten, deze lijkt me veel interessanter! 😉

    • Ik zag toevallig ook een boek met hetzelfde thema. De titel was anders maar het verhaal op de achterkant leek super veel op dit verhaal qua geheugenverlies enzo. Ik heb dat boek niet gelezen maar dit boek is echt heel leuk. Een aanrader! 🙂

Geef een reactie

