Review: eReader

Sinds kort zijn ladyAnnemiek en ladyNina in het bezit van een eReader. Digitaal lezen heeft veel voordelen, daar kwamen ook wij achter. Onder andere dat het nogal wat kilo’s scheelt! Je kan moeilijk 200 boeken in je koffer proppen. Wij zijn er beide heel erg tevreden mee, maar wat kunnen onze eReader nou eigenlijk echt? Lees onze reviews van de Sony eReader PRS-T1 en Kobo eReader Touch!

Sony eReader PRS-T1 door ladyAnnemiek

Afgelopen maandag was het dan eindelijk zover, ik zou mijn eReader gaan kopen. Ik wilde er eigenlijk allang eentje, maar ongeveer een maand geleden begon ik echt op zoek te gaan naar een eReader die helemaal bij mij zou passen. Al snel had ik hem gevonden: de Sony eReader PRS-T1. Een mooi design en de recensies die ik las waren veelbelovend, deze zou het worden!
Ik kocht hem bij de Media Markt, waar hij heel toevallig deze week in de aanbieding was. Ik wist dit helemaal niet, maar de eReader inclusief hoesje met een lampje was nu €149,-. Ik kocht hem van m’n bij elkaar gespaarde verjaardag geld.

Als je de doos openmaakt zit daar weer een doosje in. In dat doosje zit de eReader in een mooi papiertje, handleidingen in verschillende talen, een kabeltje en een stylus. Hij ligt heel lekker in de hand en hij is heel erg licht. Het hoesje is ook erg fijn met een ingebouwd lampje, ook erg handig. Het scherm van de eReader geeft namelijk geen licht en het is een scherm in grijstinten. Dit zorgt ervoor dat de eReader precies leest zoals een echt boek en je geen fel, knipperend scherm hebt dat pijn doet aan je ogen. De besturing is erg fijn en makkelijk te begrijpen. Er is een menu met verschillende opties en het leesscherm is ook helemaal aan te passen naar wat jij fijn vindt. Zo kun je de lettergrootte en het lettertype aanpassen. Het omslaan van een bladzijde is erg makkelijk, gewoon met je vinger of op de knop drukken, echter ‘knippert’ het scherm wel even als je dat doet. De eReader reageert ook iets langzaam, dat zijn wel minpuntjes.

Mijn eReader heeft een aantal extra’s. Er zit namelijk standaard al woordenboeken ingebouwd. Als je een Engels boek leest en je begrijpt een woord niet hoef je het woord alleen maar 2 seconde lang ingedrukt te houden en de vertaling verschijnt. Ook kun je makkelijk notities maken en je kan er zelfs op tekenen. Ook kun je met mijn eReader op Wifi en dus op internet. Het is niet ideaal want het is een grijstintenscherm, maar als je écht iets moet opzoeken is dat mogelijk. Ook kun je er muziek of foto’s op zetten.

Om de boeken erop te zetten gebruik je het kabeltje en moet je de bijgeleverde software installeren. Die software is ook erg gemakkelijk in gebruik en zorgt niet voor problemen. Opladen gaat ook via dit kabeltje via de computer. Hij laad in zo’n 2,5 uur helemaal op waarna je hem vervolgens 168 uur kan gebruiken.
Al met al vind ik deze eReader superfijn in het gebruik en hij is het geld het zeker waard, ondanks de twee minpuntjes.

Specificaties:
Officiële naam: Sony eReader PRS-T1
Prijs: €129,-*
Waar te koop: Media Markt
Scherm: 6 inch
Beeldschermdiagonaal: 15,2 cm
Geheugen: 2 GB (Extra micro SD kaartje is mogelijk)
Kleuren: Zwart, Wit en Paars/Roze
Wifi: Ja

* De prijs is zonder aanbieding en is exclusief hoesje

Kobo eReader Touch door ladyNina

Zo’n twee weken geleden kocht ik mijn eerste eReader. In mijn omgeving kende ik – echt waar – niemand met zo’n apparaatje, maar na wat zoekwerk had ik het perfecte exemplaar gevonden: de Kobo eReader Touch van maar €99.
Ik kocht hem bij Libris, maar ook Wehkamp en de Media Markt verkopen deze eReader. Hij is beschikbaar in vier verschillende kleuren, waarvan drie met een witte voorkant, namelijk zilver, lila en blauw. Het zwarte exemplaar is ook aan de voorkant zwart.
Inmiddels is mijn vader ook helemaal om en daarom zul je op de foto’s mijn zilvere en zijn zwarte eReader zien.

In het doosje van de Kobo eReader Touch zit naast de eReader zelf een kabeltje en een gebruiksaanwijzing. Op je pc kun je speciale software van Kobo downloaden, waar je bijvoorbeeld boeken in kunt kopen, maar als je al ePub bestanden op je pc hebt staan hoef je verder niks met dit programma te doen. De ePub bestanden kun je namelijk gewoon op de makkelijke manier overzetten (Ctrl+C en Ctrl+V).

Het scherm is in grijstinten en is een eInk scherm. Dit betekent dat het geen licht geeft zoals een iPhone en zo kun je dus gemakkelijk buiten in het zonlicht lezen. Dat is echt wel iets waar je op moet letten als je besluit een eReader aan te schaffen.

De eReader is precies groot genoeg en houdt heel erg lekker vast. Het scherm draait niet vanzelf en dat vind ik wel een voordeel als ik in bed lig te lezen.

De besturing van de Kobo eReader Touch is erg gemakkelijk. Zelfs mijn vader, die nog net kan sms’en, snapte het meteen! Bovenop zit een knop waarmee je de eReader in slaapstand of helemaal uit kan zetten en andersom. De homepage, waar je alleen maar kan komen door op de zilvere knop te drukken of als je op dat moment geen boek leest, bestaat uit 5 boeken die je recent hebt geopend. Ook staan er aanraders die je meteen zou kunnen kopen. Vanaf de homepage kun je naar je bibliotheek, waar alle boeken staan, de shop, waar je boeken kunt kopen, ‘Reading Life’, waar alle statistieken staan, instellingen en help.
Dat Reading Life is wel een leuk extraatje. Zo staat er onder andere hoeveel minuten je gemiddeld per sessie leest, hoeveel uren je hebt gelezen en hoeveel procent je van je bibliotheek uit hebt. Door veel te lezen kun je ook prijzen verdienen, zoals ‘Avondspits’, vijf keer lezen tussen 16:00 en 18:00 en ‘Word Up!’, als je het ingebouwde Kobo-woordenboek gebruikt.

Daarmee komen we gelijk op de extraatjes van deze eReader, zoals het woordenboek. Dit is erg handig als je Engelse (of een andere taal) boeken leest en je een woord niet snapt. Ook kun je tekenen, een sudoku maken of op internet, maar doordat het scherm in grijstinten is lijkt me dat niet zo handig.
Deze opties zitten trouwens allemaal onder ‘Instellingen’ en dat vind ik wel raar.

Dan nog even terug naar waar de eReader nou echt voor is gemaakt: het lezen van een boek. Dit gaat echt heel erg makkelijk, je kan namelijk instellen hoe groot de letters moeten zijn, welk lettertype je prettig vindt en hoe groot de regelafstand moet zijn. Natuurlijk zijn er nog meer opties, maar ik kan ze niet allemaal benoemen. Deze opties krijg je allemaal te zien door één keer in het midden van je scherm te tikken: simpeler kan het dus niet.

Het omslaan van de bladzijdes gaat ook erg makkelijk: rechts klikken of ‘swipen’ om naar de volgende bladzijde te gaan, links klikken of ‘swipen’ om terug te gaan. Het enige nadeel is dat de eReader zo af en toe moet verversen. Dit kan na 1 of na 6 bladzijdes en alles wat ertussen zit. Het is lastig te beschrijven, maar het scherm ‘knippert’ dan even. Als je instelt om dit niet zo vaak te doen, zie je vaag de tekst van de vorige bladzijde erdoor. Niet heel erg storend, maar toch een minpuntje.

Al met al een fantastische eReader met een batterij die erg lang mee gaat! Ik heb hem pas na 2 weken (4 boeken) moeten opladen en dat vind ik echt een pluspunt.

Specificaties:
Officiële naam: Kobo eReader Touch
Prijs: €99
Waar te koop: Libris, Wehkamp, Media Markt
Scherm: 6″
Beeldschermdiagonaal: 15,2 cm
Geheugen: 2 GB (Extra micro SD kaartje tot 32 GB is mogelijk)
Kleuren: Zilver, Zwart, Blauw en Lila
Wifi: Ja

Ben jij na het lezen van deze reviews ook erg enthousiast? Of heb je al een eReader thuis? Laat het ons weten in een comment!

7 thoughts on “Review: eReader

  1. Goede Review! `
    Ik heb zelf geen E-Reader, maar de iPad die ik een tijd geleden heb aangeschaft maakt het ook mogelijk om boeken te lezen. Wel vind ik hem dan soms wat on handig in de hand liggen. Denk dat ik binnenkort ook voor een e-reader ga kijken! Lijkt mij een stuk compacter! Bedankt voor de review dames :D!

    • Thanks! Mijn moeder heeft ook een iPad en een heel groot nadeel daarvan vind ik het gewicht, vergeleken met mijn eReader is die echt een stuk zwaarder. En alles moet via iTunes op je iPad, bij de eReader gaat dit veel makkelijker.
      Maarja, met een iPad kan je weer veel meer! Dat is ook wel te zien aan de prijs 😛

      • Dat is inderdaad waar, en de illegale gedownloade boeken, willen soms niet mee werken als je het wilt slepen. Bij mij dan tenminste.. PLUS ik krijg soms ook foutcodes :O erg raar! Ik ga er toch maar eens over nadenken…

  2. Mijn zus heeft ook een Kobo Ereader en ik mag hem af en toe eens lenen om een boek te lezen en ik moet zeggen dat het mij wel goed bevalt. In het begin had ik niet echt het gevoel dat ik een boek aan het lezen was, maar dat gevoel ging al snel weg toen ik even aan het lezen was. Wat ik wel lastig vind, is dat er niet wordt aangegeven wanneer je batterij bijna plat is. Daardoor viel de Ereader gisterenavond plotseling uit en kon ik niet meer verder lezen. 😦 Ofwel heb ik het bericht dat de batterij bijna plat was net gemist ofzo, ik weet het niet zo goed…

    • Ja, dat is een klein puntje van kritiek. Ik kreeg wel een melding, maar er stond dat hij meteen moest worden opgeladen. Er bestaat dus niet iets van ‘Nog 5% batterij over’ jammer genoeg.
      Maar je kunt wel ongeveer zien hoeveel er nog over is als je in het midden van het scherm klikt 😉

    • Bij mij staat er wel zo’n batterij-tje rechtbovenaan het scherm. Net als bij je telefoon! Bij mij gaat hij trouwens best snel leeg. Maar ik heb ook heel de tijf WiFi aan staan dus dat heb ik nu maar even uitgeschakeld. 😛

  3. Pingback: Nieuws uit Boekenland #7 | De Lady Library

Geef een reactie

