Lievelingsboeken van vroeger

Tegenwoordig lezen wij allemaal tiener-en volwassenenboeken, maar vroeger was dat natuurlijk heel anders. Toen werden ook wij voorgelezen uit boeken zoals Otje, Jip en Janneke en Vlindertje. Vandaag onze lievelingsboeken!

ladyAnna: Mijn lievelingsboek van vroeger is ‘Van de ochtend tot de avond – Eva Maria Ott-Heidemann’, dit is een prentenboek staat de dag van Rosa beschreven. Erg veel tekst staat er niet in, het zijn allemaal gedichtjes over haar dag. Mijn moeder las dit boek vaak aan me voor en ik vind het nog altijd een heel leuk boek. Op dit moment ligt het bij mijn tante, die drie (jongere) kinderen heeft die het ook helemaal geweldig vinden. Nu ik het mijn moeder vraag, kunnen we nog steeds alle versjes opzeggen. Zó vaak hebben we het dus gelezen.

Hier de eerste regels van het boek:
Kijk ons nu eens dansen hier
Heerlijk in de dauw
Hopsa Heipsa Tierelier
Met zijn vieren aan een touw

ladyAnnemiek: Ik kon heel moeilijk kiezen wat voor mij m’n favoriete jeugdboek is. Vooral omdat ik al vanaf jonge leeftijd, eigenlijk gelijk toen ik kon lezen, áltijd gelezen heb. Altijd voordat ik ging slapen nog even lezen en dan soms ook stiekem tot laat nog. Ik was vroeger dus ook al helemaal fan van lezen en vond veel boeken leuk, maar dit is toch echt m’n favorite jeugdboek: Otje van Annie M. G. Smit. M’n moeder heeft hem duizenden keren voorgelezen en ik heb het boek , toen ik zelf kon lezen, ook nog een paar keer gelezen. Ja, echt m’n favoriete jeugdboek!

ladyMarlinde: Mijn lievelingsboek van vroeger is Vlindertje, de schrijver weet ik niet zo uit mijn hoofd. Het is een echt kleuterboek, met misschien drie regeltjes tekst op een bladzijde. De rest van de bladzijde wordt, zoals jullie misschien al wel verwachtten, gevuld met een enorme tekening. Het boek gaat over een klein hondje, een dalmatiër, die zulke grote oren heeft en ermee probeert te vliegen, als een vlinder. Geloof ik. Een soort ‘Dombo’ in hondjesversie en dan voor nóg jongere kinderen, haha, Ik probeerde altijd met mijn vader (Die meestal slachtoffer was als ik jengelde dat ik voorgelezen wilde worden, oeps) mee te lezen ’s avonds, maar dat lukte nooit… Ik kan nu in ieder geval beter lezen, godzijdank!

ladyImke: Mijn oma/opa en ouders lazen vroeger heel veel voor. Het is echt moeilijk om een lievelingsboek te kiezen. Veel boeken kan ik me nauwelijks nog herinneren. Ik heb er eentje gekozen die mij altijd is bijgebleven. Mijn lievelingsboek van vroeger heeft echt een mega lange naam: Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft. Het is van Werner Holzwarth/Wolf Erlbruch. Dit boek heb ik vroeger echt mega vaak doorgegekeken toen ik nog niet kon lezen, en daarna nog heel vaak gelezen. Het is meer plaatjes dan tekst. Vroeger vond ik dit boek echt heel grappig.

ladyNina: Vroeger werd ik altijd voorgelezen uit het boek van Jip en Janneke, geschreven door Annie M.G. Schmidt. Jip en Janneke verhaaltjes zijn al heel oud, de eerste verscheen namelijk al in 1953. Ik kan me de verhaaltjes niet meer zo herinneren, maar als ik ze opnieuw zou horen zou ik ze wel weer herkennen.

Heb jij ook een lievelingsboek van vroeger? Laat het ons weten in een reactie!

 

 

One thought on “Lievelingsboeken van vroeger

  1. Mijn lievelings kinderboek is denk ik Een taart voor kleine beer, geschreven door Max Velthuijs. Het boek staat nog steeds in mijn boekenkast, net als Jip en Janneke! 😉

Geef een reactie

