Review: Bones – Serie

David Boreanaz is FBI-agent Seeley Booth, die een team vormt met de gerechtsantropologe Dr. Temperance “Bones” Brennan en haar eigenzinnige team van wetenschappers. Zij moeten de meest verbijsterende en bizarre misdaden ooit oplossen en ze baseren zich daarbij op hun instinct, maar ook op ultramoderne onderzoeksprocedures en technieken. Bones is geïnspireerd door de heuse ervaringen van gerechts-antropologe en schrijfster Kathy Reichs. Het onderzoekswerk wordt gecombineerd met romantische spanningen en zwarte humor.

Afbeelding

Er zijn inmiddels al zeven seizoenen van Bones. Deze afleveringen zijn ook in Nederland al op televisie te zien. Zes seizoenen zijn op DVD te verkrijgen. Bones komt elke maandag om 21.30 op RTL 4 op televisie.

“Alweer zo’n misdaadserie” was mijn eerste reactie toen ik over Bones hoorde. Niet dat misdaadseries saai zijn, maar op een gegeven moment weet je precies hoe een aflevering verloopt. Er wordt een moord gepleegd of iemand wordt ontvoerd, dan denkt het team de verdachte te hebben gevonden, maar dat blijkt natuurlijk niet zo te zijn. Net voor het einde is de zaak dan toch opgelost en is de dader iemand die je ergens in het begin van de aflevering hebt gezien. Natuurlijk verloopt Bones ook ongeveer op zo’n manier, maar deze serie onderscheidt zich wel van de andere series. Een van de dingen die ik erg leuk vind aan deze serie zijn toch wel de personages. Ze zijn allemaal erg uniek. Temperance Brennan, oftewel Bones, wil altijd alles wetenschappelijk onderbouwen, dus ook als het om bepaalde gevoelens gaat. Ze krijgt hierdoor vaak discussies met Seeley Booth, haar collega. En dan is er ook nog Dr. Lance Sweets, de psychiater. Brennan en Booth komen regelmatig bij hem langs om te praten en Sweets vermoedt dat er wat tussen hen is, maar de twee blijven het altijd ontkennen. Sweets raak hierdoor af en toe erg geïrriteerd en er ontstaan dan grappige situaties. Een ander aspect wat deze serie erg interessant maakt is dat het onderzoek naar de moord op een andere manier gebeurd dan in normale misdaadseries. Dr. Brennan is namelijk een forensisch antropologe. Het onderzoek vindt plaats door middel van het bestuderen van botten van het slachtoffer. Ik vind het erg fascinerend om te zien hoe je van een hele kleine afwijking in het bot kan afleiden hoe de persoon gestorven is of hoe het moordwapen eruit zag. Bones is kortom een serie met een serieus karakter, maar ook een serie met veel humor en geweldige situaties. Het is echt een aanrader om te kijken, zeker als je van misdaad houdt.

Kijk jij ook Bones? Of ben je na deze review van plan om de serie te gaan kijken? Laat het ons weten!

Mijn beoordeling: 4/5 sterren.