Review: Angels & Demons – Klaas Bond

Om aan de treiteraars van school te ontkomen, verandert Jesper zich in een metalhead en verhuist naar het Jan van Helser College. Daar ontmoet hij Donna, een meisje met net zo’n extreem uiterlijk als hij. Wat hun bindt, is Stef Dagelet, zanger van de Sweet Black Angels, een razend populaire metalband. Stef beheerst Donna’s leven op een manier waar ze haar vraagtekens bij zet en hij brengt Jesper er toe dingen te doen die hij vroeger niet voor mogelijk had gehouden. Maar wat ze niet weten, is dat Stef geen grenzen kent.

Eerlijk is eerlijk, toen ik deze samenvatting op de achterkant van het boek las, was ik niet enthousiast. Het leek een standaard onderwerp: één of andere idioot die het leven van een lief, schattig jongetje beheerst en een nogal naïef meisje dat verliefd op hem wordt. Maar toch had ik hem meegenomen, en wat bleek? Het was totaal anders dan ik had verwacht. De schrijver, Klaas Bond, voegt er genoeg beschrijvingen bij, maar het leest toch lekker weg. Er zit af en toe een vleugje humor in, maar als je het verhaal eenmaal uit hebt merk je dat het echter pure ironie is. Alchol en drugs spelen een redelijk grote rol in het verhaal en zoals je misschien wel voorspellen kan: daar komen alleen maar problemen van, de een nog groter dan de ander. Ook worden meerdere personen in het verhaal geconfronteerd met de dood, hoewel naar mijn mening die scènes af en toe te vluchtig zijn beschreven en daardoor kan je het ook geen thriller noemen. Hoewel het natuurlijk logisch is dat als je onder invloed bent, je niet overal bewust van bent. Je kan je helemaal inleven in de karakters, iets wat voor mij een groot pluspunt is. Als je houdt van drama, spanning of van een wat mindere zoete vorm van liefde, zou ik hem zeker aanraden!

Geef een reactie

